Racerdäck på MTB?

I sommar ska vi flytta och då kommer jag att ha en mil till jobbet enkel väg. Jag köpte en Scott Scale 970 i höstas och planen är att använda den för pendlingen. Däcken som sitter på är för tok för breda; det är cykelväg på asfalt hela vägen. Jag tänkte byta MTB-däcken mot smalare däck, helst 23 mm racerdäck. Fälgarna är 622x17 så storleksmässigt borde det gå. Finns det några problem med att sätta racerdäck på en MTB? Håller fälgarna för det i längden? Kan det bli problem med stabilitet eller dylikt?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
25 och

ev 28 mm bak skulle jag välja på en sån cykel på asfaltcykelbanor.

Finns tidigare trådar med en del om rullmotstånd.

Thure
 
Kolla så att fälgen tål trycket. Mina MTB-fälgar har rekommenderat maxtryck som är ganska lågt, så lågt tryck funkar inte med tunna däck. Nån Schwalbe marathon-variant borde vara bra annars. Vissa CX däck har lite onödigt mycket dubbar, Smart sam rullar rätt bra ändå.
 
Vilken bredd är att föredra: 23 mm, 25 mm eller CX däck kring 30 mm?

Jag har ett par Schwalbe Kojak. De är 35 mm och rullar lätt & trevligt samt lagom mjukt som jag upplever saken.
http://www.bike-components.de/produ...erformance-Faltreifen.html?xtcr=2&xtmcl=kojak

Ett annat alternativ om du vill ha lite mjukare gång och lätt rull är ju Super Moto, men de väger en hel del mer.
http://www.bike-components.de/produ...ution-Faltreifen.html?xtcr=2&xtmcl=super moto


Frid!
 
Jag har Continental Sport Contact i dimension 32-559 (26") på min MTB och det rullar på fint.
Jag skulle inte vilja ha smalare än så utan 32 mm känns rätt optimalt för mig. Däcken ska vara hårt pumpade (5-6 bar) om man ska utnyttja dom maximalt.
Jämfört med 50 mm eller bredare , som är en rätt normal MTB-bredd, så är det stor skillnad både i rullmotstånd och komfort. Går man ner ytterligare i dimension så tappar man ännu mer komfort. 32mm är stötigt nog med dom rätt dåliga cykelbanor som finns här i Stockholm västerort.
 
Vilka andra har du jämfört med?

Jag har Continental Sport Contact i dimension 32-559 (26") på min MTB och det rullar på fint.
och
Går man ner ytterligare i dimension så tappar man ännu mer komfort. 32mm är stötigt nog med dom rätt dåliga cykelbanor som finns här i Stockholm västerort.

Vilka andra däck i motsv dimensioner har du jämfört med?'

Jag har nämligen en cykel med 37-622 Conti Sport Contact som jag tycker riktigt bra om.

När jag skaffade ytterligare en liknande cykel fick tyvärr inte så pass breda däck plats,
jag skaffade då 32-622 Conti Sport Contact, de blev jag besviken på, dels var de i verkligheten <30mm,
dels var den rent subjektiva upplevelsen av rullet och komforten en stor besvikelse, tyvärr.

Jag bytte till Conti Gator Hardshell 32x622 och de tycker jag är MYCKET bättre.

Jag har fortfarande kvar den andra cykeln med Conti SportContact 37x622, jag cyklade på den så sent som i dag och jag tycker fortfarande bra om de däcken.
 
Nu har jag fått tummen ur och testat däck!

Jag satte mina racerdäck (622x23, dvs 23 mm bredd) på mountainbiken. Då jag inte lyckats klura ut vilket tryck fälgarna klarar så pumpade jag upp däcken till 5 bar. Med racerdäcken på såg cykeln spinkig och ful ut. När jag provcyklade gick det ganska lätt men det var stötigt och inte särskilt bekvämt.

Så det blev till att beställa ett par normalstora däck. Continental Contact Reflex 37-622 på Bikester. 37 mm breda med andra ord. Nu såg cykel mer normal ut. Även här pumpade jag i 5 bar, vilket var en bar mindre än det rekommenderade maxtrycket. Cykeln gick även nu ganska lätt att cykla på men det var betydligt mer bekvämt.

Nu återstår att se hur Scott Scale 970 funkar som pendlarcykel. Jag återkommer med rapport.

Hur tar man reda på hur stort tryck fälgarna klarar? På både slangarna och däcken står det angivet men ingenting på fälgarna. Är 5 bar för högt däcktryck på en MTB? Fälgarna är Alexrims Synchros XC49, storlek 622x17.
 
Hur tar man reda på hur stort tryck fälgarna klarar? På både slangarna och däcken står det angivet men ingenting på fälgarna. Är 5 bar för högt däcktryck på en MTB? Fälgarna är Alexrims Synchros XC49, storlek 622x17.

Enligt min erfarenhet, så är det däcken och inte fälgen som sätter begränsningen för maxtryck. Jag har aldrig upplevt att fälgar ger vika p.g.a. för högt lufttryck, däremot att däck kan göra det.

Dock rekommenderar jag starkt dubbelbottniga fälgar med en invändig kant, som kan haka fast det upppumpade däcket. (Motsvarande kant måste giventvis även finnas på själva däcket).
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips