Racerdäck på MTB?

Enligt min erfarenhet, så är det däcken och inte fälgen som sätter begränsningen för maxtryck. Jag har aldrig upplevt att fälgar ger vika p.g.a. för högt lufttryck, däremot att däck kan göra det.

Dock rekommenderar jag starkt dubbelbottniga fälgar med en invändig kant, som kan haka fast det upppumpade däcket. (Motsvarande kant måste giventvis även finnas på själva däcket).
/Niklas

Jag tycker du bör lägga din erfarenhet lite* på hyllan, när fälgsidan går sönder innebär detta totalhaveri, när ett däck går kan du ha någon sekund eller två och fälgen håller imot lite och är lite i paritet med att bara förlora båda bromsarna, fälgbrott är ungefär så illa som att förlora/bryta styret.

*Du kan ha rätt i sak men konsekbvenserna är olika...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag tycker du bör lägga din erfarenhet lite* på hyllan, när fälgsidan går sönder innebär detta totalhaveri, när ett däck går kan du ha någon sekund eller två och fälgen håller imot lite och är lite i paritet med att bara förlora båda bromsarna, fälgbrott är ungefär så illa som att förlora/bryta styret.

*Du kan ha rätt i sak men konsekbvenserna är olika...

Själv utnyttjar jag min erfarenhet så gott jag kan. :) Och fälgbrott p.g.s. alltför högt lufttryck har jag som sagt aldrig upplevt eller ens hört talas om - bortsett från dig då.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips