Racerdäck på MTB?

Enligt min erfarenhet, så är det däcken och inte fälgen som sätter begränsningen för maxtryck. Jag har aldrig upplevt att fälgar ger vika p.g.a. för högt lufttryck, däremot att däck kan göra det.

Dock rekommenderar jag starkt dubbelbottniga fälgar med en invändig kant, som kan haka fast det upppumpade däcket. (Motsvarande kant måste giventvis även finnas på själva däcket).
/Niklas

Jag tycker du bör lägga din erfarenhet lite* på hyllan, när fälgsidan går sönder innebär detta totalhaveri, när ett däck går kan du ha någon sekund eller två och fälgen håller imot lite och är lite i paritet med att bara förlora båda bromsarna, fälgbrott är ungefär så illa som att förlora/bryta styret.

*Du kan ha rätt i sak men konsekbvenserna är olika...
 
Jag tycker du bör lägga din erfarenhet lite* på hyllan, när fälgsidan går sönder innebär detta totalhaveri, när ett däck går kan du ha någon sekund eller två och fälgen håller imot lite och är lite i paritet med att bara förlora båda bromsarna, fälgbrott är ungefär så illa som att förlora/bryta styret.

*Du kan ha rätt i sak men konsekbvenserna är olika...

Själv utnyttjar jag min erfarenhet så gott jag kan. :) Och fälgbrott p.g.s. alltför högt lufttryck har jag som sagt aldrig upplevt eller ens hört talas om - bortsett från dig då.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips