Quilt För Tre säsonger

Hej!
Tänkte gå över från sovsäck till Quilt.
Tänkte höra med er erfarna på området vilken tempgräns är bra för en tre säsong quilt?
har ett liggunderlag på r-värde 7,3 .

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är inne på samma frågeställning då jag överväger att gå från sovsäck till quilt. Inspel från användare uppskattas!

Har tidigare använt en sovsäck från Marmot (Never winter) med komforttemp +3 °C. Jag spanar nu in en måttsydd dunquilt från svenske mikrotillverkaren Vilse Equipment som har 900 fillpower, en vikt på cirka 550 g och komforttemp på -1 °C.

Jag har klarat mig fint med min Marmot för sommarvandring i svenska fjäll och kommer ju i teorin att byta upp mig till en fyra grader varmare komforttemp. Ändå känner jag en mental tröskel i att övergå från tryggheten i något beprövad till något nytt i quilt.

Jag brottas med tanken att istället öka dunmängden till en komforttemp på -6 °C för att gardera mig - men samtidigt har jag ju uppenbarligen klarat mig bra med min gamla säck på +3 °C?

Är det bara mina hjärnspöken som talar? Är -1 °C det rimliga valet för mig?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips