Punkteringsfria däck?

däcksval ?

Hej

Jag har cyklat 3000 km på mitt bakhjul, framhjul har rullat 5800 km i år utan någon punka, jag har använt mig av Rivendell Ruffy-tuffy, samt Rivendell Rolly-Polly som tillverkas av panaracer. Dom är 28 mm breda, väldigt runda i formen, med 7 - 7.5 kg rullar dom fint. Har åkt mest på asfalt, men på grusvägar. T ex delar av siljansleden, mellan Nusnäs-Stumsnäs.

Jag är lite tung, samt jag brukar ha en liten Carradice sadelväska. Så min vikt på ekipaget är lite tyngre än enbart racer. Jag upplever komforten påminner om tubdäck eller mina 18 år gamla Pariba däck som är nästan bästa jag har använt.

Enligt Rivendell skall väven vara den bästa som Panaracer kan använda. Dom väger cirka 320/280 gr bak/fram. Jag har använt av butylslang 622 x 23/25 från nokia.

Håkan C och Kenneth F borde ha sett dom på BKB 340 km, som vi cyklade tillsammans.

Jan-Olov.
 
Re: däcksval ?

Jolop; sa:
Håkan C och Kenneth F borde ha sett dom på BKB 340 km, som vi cyklade tillsammans.

Jag kommer framförallt ihåg din SON-navdynamo och stänkskyddet i ljust läder på framskärmen:
son.jpg


Det var varken samma däck, eller cykel, som jag hade på BKB 340 km som jag fick punka på i lördags.

/Håkan
 
Nu är mina Gatorskin slut!

HåkanC; sa:
På den av mina cyklar som används på både asfalt- och grus-vägar har jag sommartid hjul med 28mm Continental Ultra Gatorskin:
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
UltraGatorSkin.gif


Jag har använt dem sedan -02, kommer inte ihåg om jag har haft ngn punka. Troligen inte.
Jag har 7-7,5 Bar i dem då rullar de väldigt bra. Jag har väldigt svårt att skilja känslan med dem från den med GP3000, som jag har på två andra cyklar, faktiskt.

Idag har jag varit ute och cyklat på cykeln med Gatorskin-däck, inte så långt bara drygt 50km, tyvärr fick jag tre punkor!

Jag brukar ha två slangar med mig och det hade jag idag oxå, men tur i oturen var att den sista punkan var en pyspunka bara ett par km hemifrån och jag hann hem innan däcket var helt tomt.

Det var blöta vägar jag cyklade på och alla tre punkorna orsakades av små glasbitar som hade ätit sig in i däcken.
Däcken är inte utslitna, men troligen är de såpass gamla, drygt 3,5 år, att gummit har tappat sin smidighet och blivit gammalt och sprött.

Nu blir det förhoppningsvis dubbdäcksväder, men till våren blir det nya däck igen.
Är det ngn som har förslag på bra 28mm däck och var man köper dem till inte alltför högt pris?
 
Schwalbe Marathon XR

cyklade jag ca 1500 km på förra säsongen utan punktering. Varierade underlag, mest asfalt men också en hel del grusvägar. Däremot fick jag fylla i luft dagligen då de hade tendens att tappa trycket.
 
Re: Nu är mina Gatorskin slut!

HåkanC; sa:
Idag har jag varit ute och cyklat på cykeln med Gatorskin-däck, inte så långt bara drygt 50km, tyvärr fick jag tre punkor!
Jag brukar ha två slangar med mig och det hade jag idag oxå, men tur i oturen var att den sista punkan var en pyspunka bara ett par km hemifrån och jag hann hem innan däcket var helt tomt. Det var blöta vägar jag cyklade på och alla tre punkorna orsakades av små glasbitar som hade ätit sig in i däcken. Däcken är inte utslitna, men troligen är de såpass gamla, drygt 3,5 år, att gummit har tappat sin smidighet och blivit gammalt och sprött. Nu blir det förhoppningsvis dubbdäcksväder, men till våren blir det nya däck igen. Är det ngn som har förslag på bra 28mm däck och var man köper dem till inte alltför högt pris?

Håkan, tror du råkat ut för att någon liten och vass glas/metall bit gnagt sig in igenom korden. Däck åldras visserligen men inte så att man plötsligt skulle råka ut för tre punkteringar i rad med till synes hela däck! Hade liknande problem under en cykelresa i Portugal/Spanien förra sommaren. Först när jag systematiskt petade med bladet på fällkniven i varje märke på slitbanan fick jag syn på en pytte liten metall flisa i mina annars helt punkterings fria Marathon däck(3 olika par och hittills ca 3500 mil)! Det kommer nu en smalare 30 mm/370 g version för 700c hjul som kallas för Marathon race som kanske är av intresse. Men skall man ha det mest punktering säkra 28-622 däck som finns får man vara beredd att släpa omkring på hela 740 g/däck! :
http://www.schwalbe.com/index.pl?be...ch=4&produktgruppe=48&produkt=131&details=223

Vill du ha lättare däck har jag hört att http://www.veloform.se/ i Göteborg har 28-622 mm Panaracer. Kanske kan de även ta hem de Rolly-Polly däck som Jan-Olov rekommenderade (fr. 290 g: http://www.rivbike.com/html/parts_rollypolly.html )? De verkar vara mer påkostade och enligt vissa ge en oöverträffad komfort:
http://www.rivbike.com/html/parts_rollypolyreviews.html
 
Re: Schwalbe Marathon XR

kråga; sa:
cyklade jag ca 1500 km på förra säsongen utan punktering. Varierade underlag, mest asfalt men också en hel del grusvägar. Däremot fick jag fylla i luft dagligen då de hade tendens att tappa trycket.

Frågan är om det har så mycket med typen av däck att göra? Kanske du har 26" hjul och Shraeder-ventil(bil) på innerslangen? Denna ventiltyp har nämligen svårt att "hålla tätt" när trycket är högre än ca 4,5-5 bar. Slangen håller troligen trycket mycket längre om du byter till Presta-ventiler(racer)! ;)
 
Re: Re: Nu är mina Gatorskin slut!

theDude; sa:
Håkan, tror du råkat ut för att någon liten och vass glas/metall bit gnagt sig in igenom korden. Däck åldras visserligen men inte så att man plötsligt skulle råka ut för tre punkteringar i rad med till synes hela däck!
Jag var väl inte så detaljerad som jag borde i mitt förra inlägg.

De tre punkteringarna orsakades alla tre av att små glasbitar åt sig genom korden (jag har kollat).

Men jag fick två punkor på framhjulet och en på bakhjulet.
Dessutom var de på olika ställen på (fram)däcket.

Jag monterar alltid däcksetiketten/loggan vid ventilen för efter att ha hittat hålet på innerslangen enkelt kunna kolla om det sitter något kvar i däcket, och det gjorde det alltså.
ventil.jpg

(inte jag på bilden)

Det var blöta vägar under min cykeltur, vilket dramatiskt ökar risken för punktering.
Men detta är inget unikt väder, jag har varit med om liknande väder med samma däck utan några som helt punkor (förutom den som står tidigare här i tråden).
Jag tror helt enkelt att punkteringsskyddet i däcken, kevlar + Duraskin®, är slut.

Det är åtminstone den erfarenheten jag har av andra däck med punkteringsskydd, typ Kevlar-nät, efter några år ger de upp oavsett om de är utlitna eller ej.

Men mina Gatorskin har trots allt fungerat bra i över 3,5år, det är bättre än många andra Kevlar-däck som jag har haft tidigare. Dessutom känns de bra att cykla på.

Jag funderar på att prova 28mm GP 4 Season, men vet någon var de finns att köpa, gärna billigt!
gp4_01.jpg

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti grand prix 4 season.shtml
 
Ventil

Jo, det stämmer det är Schrader (åtminstone ser det ut som bilventiler) och jag pumpade till 6 bar. Fördelen är kanske att man kan använda pumpar på bensinmackar till att pumpa med. Måste man ha inte ha speciell pump till Presta-ventilerna?
 
conntinental

jag jobbar i en cykel affär i hammarbysjöstad..där säljer vi däck med punkteringsgaranti från continental...men det betyder inte att däcken är pungterinsfria... det är ett års garanti...och om du får punka så byter vi däck och slang...vi säljer nästan bara däck med denna garanti och ändåp så har jag bara fått in en cykel med punka och punkteringsgaranti...så conntinentals punkteringsgaranti kan jag rekomendera....
 
thureb; sa:
Magnus Bäckstedt som vann "helvetet i norr" dvs det klassiska cykelloppet Paris - Robaix igår lär enligt cykelnytt ha kört på punkteringsfria däck. Låter intressant. Någon som har detaljer om detta eller idéer om hur man undviker punktering?

http://www.cykelnytt.press.se

En helt annan fråga är om man vågar bli glad över Magnus framgång. Cykelsporten har en rätt svår dopningstämpel på sig. Kan man frikänna Magnus och hans italienska stall från sådana misstankar?

Thure

Om man ska tro vad en initierad cyklist jag känner säger så är "mediciner" en förutsättning för att överhuvudtaget få bli proffscyklist... Har ingen anledning att misstro honom dessvärre
 
Continental Sport Contact 28mm?

lillebror_manne; sa:
jag jobbar i en cykel affär i hammarbysjöstad..där säljer vi däck med punkteringsgaranti från continental
Om den här sidan stämmer
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/technical_safety.shtml#safetysystem
så är det bara Conti-däck i Contact-serien som finns med punkteringsgaranti.
Stämmer det?

För mina behov finns det bara ett däck i Contact-serien som är tillräckligt bra:
Sport Contact ETRTO 28-622 vikt: 430g

new-Sport-Contact.gif


De andra verkar inte så bra (jag har listat de smalaste i ETRTO 622):
City Contact 32-622 vikt: 550g
Contact 28-622 vikt: 500g
Travel Contact 37-622 vikt: 670g

Jag vet inte om du vill göra reklam här, men säljer ni Conti Sport Contact i 28-622? För hur mycket i så fall?

Eller är det ngn annan som läser det här som vet om ngn annan affär som säljer Conti Sport Contact i 28-622?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.