Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag köpte en plastimo av lagom längd (det finns tre) och den funkar bra förutom:
1. Själva "skaftet" är lite vekt när man har en avig pumpställning (sittande i sittbrunnen med pumpen stående mellan knäna) och jag tänker byta den mot ett aluminium rör.
2. När jag gick runt i strandsurf så kom det in rätt mycker sjögräs som satte igen inlopps gallret hela tiden. Jag har inte löst det ännu.
Något att tänka på vid köp.
Även jag är intresserad av andras erfarenheter.
När jag gick på en seglingskurs för 10-15 år sedan fick jag lära mig att bästa länspumpen är ”en rädd man med hink” ;-)
Jag har en pump från Hjertmans http://www.hjertmans.se, artikelnummer 4700, pris 133 SEK, men den är inte bra av flera anledningar, som dock går att åtgärda. Det behövs en några dm lång slang så att vattnet man försöker pumpa bort ur sittbrunnen sprutar ut utanför kajaken. Överdelen på pumpen är bara fastpressad vid cylindern, överdelen lossar rätt snart, men detta fixas med silvertjep. Utsidan på kolven blir hal då den är blöt, det är jobbigt att hålla emot då man pumpar. Man ska kanske limma fast lite friktionsgummi eller tejpa fast en ögla att stoppa en handen i (ej åtgärdat ännu men nu finns det anledning att göra det då jag hade glömt att det skulle göras). Man bör även ha en lina med en liten krok så att pumpen inte försvinner om den lossnar från gummilinorna på däcket.
Ta en titt på den här sidan http://users.senet.com.au/~pcarter/pumps.html
innan Du skaffar nån lös handhållen pump.
Vid närmare eftertanke så ligger det nog något i hans synpunkter.
Tack för alla tips. En fotpump kanske inte är så dumt. Men vet någon någon vettig lösning för en fotpump Till en VKV Seagull Offshore. Den har ju en hel "bräda" som fotstöd och den vill jag ha kvar.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer