Pulkor på ÖverskottsBolaget

Hej!
Jag är ny här så det är möjligt att jag gör fel nu men tänkte tipsa lite. ÖverskottsBolaget i Uppsala säljer långa skidpulkor i trä för 300:- med skalmar och selar.

Har nån av er gjort egna dragselar i Cordura el nåt liknande istället för säckvävs-varianten som är originalutrustning?

Alla tips mottages tacksamt, är helt orutinerad som turåkare.
/Lennart Carlsson

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Sy om en stridssele till dragsele!

Jag har sytt om en stridsele till dragsele. Den har breda polstrade axelband vilket är mycket bra.
1. Slakta ammofickotna och gör om remmar och beslag att axelbanden kan fästas i bältet fram.
2. Sy D-ringar på sidan av bältet. Jag använde ringar och lädret från den sladdriga säckvävsmodellen, men man kan nog lika bra använda D-ringar i nylon ich klätterband.
3. Trä på polstringsplattor (till gamla päronsäcken)på bältet att de sitter över höften.
Finito!!!

Med denna sele kan man dessutom använda den stora väskan bak till sådant man vill ha nära (mössa, extra vantar osv.).

Anders V

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Var får man tag på stridssele?

Läste ditt intressanta tips om att sy en egen dragsele för pulka. Frågan är bara var man kan få tag på den aktuella stridsselen?
mvh/Rune

Gäst
Stridsele här...

Prova överskottsbolaget eller andra Army-surplus affärer.
Kolla annars Garderoben i Halstahammar. De finns i företagsregistret på Utsidan.

Anders V

Ändra/sy om pulkans kapell?

Tack för tipset om att sy om en stridssele, klart vettigt!
Jag ska ge mig på det så fort jag kommer över en fräsch sele.

Har du, eller nån annan!, sytt om kapellet från den ursprungliga stängningsvarianten á la rullgardin (som iofs funkar) till nån annan typ??

Möjligheten är stor att en snart fyraårig tjej gärna vill åka med och då måste det till en smidigare stängningsanordning. Sy i en (eller två, en främre och en bakre?) plös av segelduk och sätta i öljetter i det nuvarande (ev lätt modifierade) kapellet och sen skosnörs-stänga??

Åter igen: alla tips är välkomna!

Mvh
/Lennart Carlsson

Gäst
Kopiera kapell.

Jag har sytt ett nytt kapell till en Segebaden barnpulka. Den sys av ett långsmalt retangulärt stycke, lika långt som pulkans kant från höger hörn fram hela vägen runt till vänster hörn fram. Ett hålband sys i mitt på längs hela biten och ett tunt nylon band sys på i nederkant. Kapellet sys ihop över fotänden och kanten där barnet sitter sys ner. Kapellet häftas på med häftpistol (genom nylonbandet) och viks ihop i framkant. Nylonband näggs över där också och häftas ner. Små karbinhakar sätts i hålbandet på ena sidan vid sitthålet. En oelastisk lina sätts i zigzack över pulkan mellan hålband och hakar.

Önskas mera tips är du välkommen att maila mig hem.

Anders Villumsen

esaiasson_joakim@hotmail.com (Joakim Esaiasson)

Gäst
sele

Hej
Jag har gjort en egen sele till min pulka av ett gammalt liggunderlag och en bit bävernylon och sen en tur till bilskroten för att skaffa en bit säkerhetbälte.
1: skär ut liggunerlaget i lagom höjd och hur långt du vill att det ska räcka runt midjan (du kan lägga två bitar om du vill har ett extra tjockt).
2: sy av bävernylonet ett överdrag till liggunderlaget.
3:sy på säkerhetsbältet utan på och igenom hela paketet.
4: köp ett spänne 55mm

och nu har du ett biligt höftbälte

/joakim

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips