Prylträffar?

Re: Prylträff

Dahlin; sa:
Men jag tycker att prylarna ska vara för att underlätta friluftslivet, inte bilåkandet.

I princip skulle vi kunna vara i en mässhall eller en park eller liknande, men det är ju trevligare att ombinera pryltittandet med i alla fall LITE vildmarkskänsla.

Som andra har påpekat så kanske nån vill ta med sig lite EXTRA prylar (jag kommer nog att packa min "lätta" ryggsäck inuti min Alaska och knöla ner lite andra prylar om jag kommer på tillräckligt med grejer som kan vara intressant). Då är det skönt att slippa gå långt. Men ändra fram är det ju inte nödvändigt att åka bil kanske, ett par kilometer borde man väl överleva.


Det föreslagna Länna, är det inte Fjällnora (eller nåt sånt) friluftsområde som avses där? (Jag tänkte jämföra de två föreslagna platserna lite och göra ett par jämförande färdbeskrivningar.)
 
Nu har jag letat lite info om de två platserna.

27-28 september, lördag förmiddag till söndag lunch. (Tiden höll på att spricka för mig, sambon ska till Åland med jobbet men hoppas att ungarna kan vara hos mina föräldrar.)

Tärnan
------
Vindskyddet öster om Lilla harsjön (sök på "Lilla harsjön" i Vallentuna på kartsök så kommer man rakt på vindskyddet)
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

SL-buss 625 till Lövhagen (närmsta hållplats?)
http://www.sl.se/ficktid/vinter/v625.pdf
http://www.sl.se/ficktid/karta/vinter/vVtuna.pdf

Hur man tar sig till 625:an överlåter vi som övning till läsaren (men http://www.sl.se kan vara ett tips)

Var kan man parkera om man åker bil? (Det kan ju tänkas att det är flera stycken som kommer med bil så det får ju inte vara för trångt eller "otillåtet" att parkera)

Hur platsen ser ut hittar jag ingen bra info om, hur mycket plats finns det? Om vi räknar optimistiskt så kanske det blir 10-12 tält som ska få rum? (Fast det är klart, det finns ju sovplats i vindskyddet.)

Länna
-----

http://www.upplandsstiftelsen.c.se/Etapp2.pdf
Borgardalsbadet vid Lötsjön?
Går att söka på kartsök (se länk ovan) efter "Lötsjön" i Uppsala.

Eller Fjällnora friluftsområde?
http://www.uppsala.se/templates/UKPage____3204.asp


UL-buss 809 (nej, inte ultralätt:)
http://www.upplandslokaltrafik.se/_files/html/809.htm
Sen gäller det ju att ta sig till 809:an också men även det överlämnas som övning till läsaren (tips: http://www.upplandslokaltrafik.se/)


Inte heller här vet jag så mycket om platserna, men Fjällnora verkar ju vara ett ganska stort ställe så parkeringsproblem lär det väl inte finnas (problemet kan väl vara tältplats).


Har ni förresten noterat det roliga sammanträffandet mellan de två platserna? Ledtråd: Kolla namnen på närliggande sjöar.



Ni som har bättre koll på platserna kanske kan beskriva dem lite bättre?

När beskrivningen ser lite vettigare ut tänkte jag plagiera detta inlägg till en ny tråd.
 
tycker att harsjön fortfarande är ett bra alternativ... det är ca 3km från bommen att transportera sej på valfritt sätt... men 27-28 september då??
 
hmm.. vid bommen vid harsjön (tärnan) kan man nog inte parkera så många men en bit därifrån finns tydligen någon slags bondgård där man kanske kan fixa parkering... vad gäller plats vid vindskyddet så finns det nog inte allt för mycket plats att sätta upp tält på men precis bakom vindskyddet och en bit upp mot vägen så är det bättre... vindskyddet var ganska rymligt och rymmer nog iaf 7-8personer beroende på trängselvilja ;)... om man sätter ut en press från vindskyddet får man ett riktigt trevligt krypin att vara på vid ihållande regn.. :)
 
nermander; sa:
.....
Ni som har bättre koll på platserna kanske kan beskriva dem lite bättre?

När beskrivningen ser lite vettigare ut tänkte jag plagiera detta inlägg till en ny tråd.
Lilla Harsjön, Tärnanområdet: Januari 2001 tog jag och min vandrarkumpan med hans då 11-årige grabb ut på en minivandring till Lilla Harsjön, och vi använde kåtan. Slog upp den på motsatt sida om vindskyddet när man kommer från timmervägen, men alldeles bredvid. Det är ju vanlig skog runtom, och öppen/halvöppen terräng vid vindskyddet. Nog går det att tälta lite överallt däromkring utan att ligga rakt i sunken, även om det också går att ordna. Vi kräver väl inte gräshed?

Ved fanns det knappt om vid vindskyddet, men vi hade baxat med oss en säck. Korkat nog tog vi inte pulka, utan bar säcken. Går att få tag i ved där, men det är som vid andra rastplatser längs lederna, man får gå bort en bit från vindskyddet och samla. Kanske är bättre med utläggning av ved under sommaren, men det har jag ingen koll på. Med cykel vore en vedsäck inget problem.... Någon som cyklar?:) Annars får vi helt enkelt bära; ved vill vi ju vara säkra på att ha utan att röja helt om vi blir många. Bilisten kan ju dumpa av säckarna vid grinden, så plockar cyklisterna (?), vandrarna upp dem.

När vi var där så var det snö och jag kommer ihåg att det var trångt just där grinden är, eftersom ett par kom med en hundsläde(!) och baxade sig förbi vår bil som körts fram för att släppa av oss. Som sades ovan går det inte att parkera just vid grinden, men folk kan ju dumpa sina storryggor där, och om möjligt parkera bara en liten bit därifrån. Tigertämjaren eller Patrik kanske har bättre koll på parkeringsmöjligheterna?

Knappt 2 km från grinden till Lilla Harsjön säger kartan, och drygt någon km till om man kliver av bussen vid Lövhagen, som är den närmsta hållplatsen.


[Ändrat av Raskesven 2003-08-25 kl 21:22]
 
parkering har jag tyvärr inte så mycket info om eftersom jag mestadels gått sträckan... men det borde ju som sagt inte vara några problem med platsen annars.. ;)
alla tar med sej en vedklabbe och valfritt antal prylar och kommer lördag förmiddag den 27/9?????

andra datum?
andra platser?
 
Läste den här tråden och tänkte som så att om någon ansvarig på "utsidan.se" kunde bestämma ett datum och en plats och lägga ut det någon månad i förväg så att alla kan se. Det bör ju inte vara alltför svårt att göra en liten ruta i nåt hörn på den här sidan där det står tex:
Prylträff
Plats: x
Tid: Y
Välkomna!

Någon som nappar?
 
Ved kan ju var och en ta med sig en klabbe eller två så klarar vi nog den biten (och så kan vi ju jämföra dyra och billiga yxor? :). Synd att jag huggit upp de 1-meters björkstockar som farsan dumpade på min tomt i fjol, nu har jag bara några stora tallkubbar som inte är huggna och de är lite otympliga. Hmm, förresten... jag har ju ett par bitar av en gren från äppelträdet ligger.... de går att såga till 3 kubbar. Fast de är INTE roliga att hugga (men om vi ska jämföra yxor?:).


När det gäller transporter så kan man ju kanske samåka om det är många som tänker ta bil eller om nån som saknar bil vill ta med sig tunga saker.


Vad vill vi se och vad kan vi visa upp för prylar då? Jag har ju inte sådär jättemycket intressanta saker (fast en del hembyggda grejer kan ju kanske vara intressant).

Det blir ju lite urvattnat om alla kommer dit för att kolla på intressanta prylar och ingen har nåt med sig:)
 
Ledsen grabbar (och tjejer?)

Men jag missar nog festen.

Ska springa den där lilla rundan på Lidingö samma dag (27/9), vilket gör att dagen försvinner. Om jag kommer blir det i så fall framåt kvällningen, men vid det laget är nog fyllan så utbredd bland manskapet (och kvinnfolket?) att en sund själ gör sig bäst i att omärkt vandra åter i mörkret. (Ve och fasa vilka scener man kan tänkas få se så dags: Vingliga förevisningar av den slutgiltiga UL-utrustningen, vattenkokning medelst eldkastare och regelrätta brottningsslag mellan UL- och campingsängfraktionerna...)

Transport: Närmast / enklast att ta sig till platsen (för de som önskar det) tror jag (såhär i eftertankens kranka blekhet) liksom herr Lindbeck är att ta vägen norr om Lilla Harsjön (ej att förväxlas med Stora Harsjön som ligger söder om L.H.) och parkera vid Vrangen. Därifrån tar man alltså skogsvägen söderut några kilometer.

Bussar går från exempelvis Vallentuna, Norrtälje och Danderyds sjukhus, men då får man traska några kilometer till (huga!).

/ G
 
nermander; sa:
.....
Vad vill vi se och vad kan vi visa upp för prylar då? Jag har ju inte sådär jättemycket intressanta saker (fast en del hembyggda grejer kan ju kanske vara intressant).

Det blir ju lite urvattnat om alla kommer dit för att kolla på intressanta prylar och ingen har nåt med sig:)
Samtidigt som plats och tid fastställs kanske även pryltemat ska spikas, så det blir lite ordning? Tema UL, hemmabygge, boende, kök eller vad som nu verkar bra. Själv håller jag t.ex på och pusslar med en "UL" vedspis till kåtan jag brukar använda:) Kanske inte blir klart innan första träffen, men lättviktsskyddskåpan till kaminröret är på G, och stommen till spisen skulle kunna komma med. Andra kan nog ge mig ideér där.
 
Raskesven; sa:
Samtidigt som plats och tid fastställs kanske även pryltemat ska spikas, så det blir lite ordning?

Tror inte det funkar att ha ETT tema på första träffen, vi får nog låta det vara lite blandat beroende på vad folk har att visa upp.

UL är ju "min grej" så det ser jag ju gärna som en ingrediens. Jag är också intresserad av att se tältkåta "in action". Visserligen har jag sett kåtor på scoutläger men det var tunga i bomullstyg och det är ju inte riktigt min grej.

Jag tror väl att såna saker som kan vara intressanta för andra är: Köpt utomlands/på postorder (d.v.s. går inte att kolla på i butik), Hembyggen, gamla produkter som inte säljs längre men kanske finns begagnat.
 
nermander; sa:
Länna
-----

http://www.upplandsstiftelsen.c.se/Etapp2.pdf
Borgardalsbadet vid Lötsjön?
Går att söka på kartsök (se länk ovan) efter "Lötsjön" i Uppsala.

Eller Fjällnora friluftsområde?
http://www.uppsala.se/templates/UKPage____3204.asp


...

Ni som har bättre koll på platserna kanske kan beskriva dem lite bättre?

Båda platserna har stora parkeringar. Som regel inget problem att få plats, om det inte är strålande bad eller skridskoväder. Tältplats går att hitta i rimlig omfattning.

Lötsjön är en typisk badplats. Proppfullt på sommaren men tomt när kylan kommer. Osäker på vattentillgång. Fjällnora är igång året runt, med bastu och fikastuga.

Är man *många* tältare i uppsalatrakten funkar nog lunsentorpet bättre (även om där saknas sjö). 4,5 km stig från parkering och kollektivtrafik.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.