Prylar som försvann (och som vi saknar)

Det kopplade inte för mig, trodde man gick och sög på metall..., men jag som bara är 42 har käkat Nickel i min ungdom. Snabb googling säger att Malaco la ner produkten 2001.

Haha, OK. Har aldrig smakat en sådan! Sorry för min okunskap...

~Paul~

Bilagor

• Nickel.jpg
    Nickel.jpg
    8.3 KB · Visningar: 4,262
Ryggsäckar med bärmes. De päronformade säckarna.

Haglöfs logga med hatten.

Moras fiskekniv som förr fanns på OK-mackar.
Om man glömde eller tappade sin friluftskniv, så fanns en "bra" kniv nära alltid.
http://www.moraofsweden.se/20.0.0.0/813/cache/813_f54378d0343a885cbb447b5e7bcf5d8c.jpg

Ryggåstält (bara nostalgi, inga fördelar).

Vattenflaskor i aluminium med axelrem.

Arméns ljuslykta för vanliga stearinljus. Levererades i skydsburk.
http://www.digitaltmuseum.se/things/handlykta-fm1940/S-FMB/FMB.000531

Senast ändrad:

Henkes

Avslutat
jag saknar skoterkängorna. minns dem som varma och sköna från min ungdom på 70-80 talet. kanske finns de än, men det var jäkligt länge sen jag såg dessa.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Mins också Nicel med både fruktsmak o gammal smak.
mins också spadar du kunde hoppa på utan dom vek sig, använde en sådan när jag var liten och studsade in i snön.
även bärram är också ett minne.
men mest av allt är nog att kvalitén var bättre förr.

Inte förrän jag läste den här tråden så har jag reflekterats över att Nickel försvunnit. Låg ofta under pojkåren i fickan tillsammans med schweizerkniven, lite snöre och tändstickor. Nostalgi.

Jag blir trött på att min vän i fickan, den lilla bärbara radioapparaten, numera bara förmedlar olyssningsbara olidligheter då SR har rasat till golvnivå och kanalerna som uprepepar sina namn till leda ju inte blir bättre precis.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.