Prusik på 8mm?

Blir lite taskig friktion vid simulfirning på nytt 8mm rep. Använder BD ATC och prusikslingor av 6mm repsnöre. Någon med samma problem och fiffiga lösningar? Fira i lilla hålet på åttan? Prusik av tunnar repsnöre?

/Martin

Fira eller klättra?

Jga har firat några gånger på 8 mm. Lilla hålet på 8:an fukar bra liksom HMS-knut. HMS-är nog bäst. Prusik på 8 mm har jag inte testat.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
8 mm isrep

Vid firning på tunt rep använd tunnare prusiksnöre.
Vad som är betydligt viktigare att tänka på vid användning av tunna rep är säkringsmetod. Säkringsredskap av ''sticht-typ'' ger enligt mina erfarenheter tämligen dubiös bromsverkan vid användning med 8 mm rep. Detta blir extra känsligt vid isklättring då ju vare sig bylsiga, isiga handskar eller klart lägre friktion i resten av systemet gör det enklare att hejda ett hårt fall. Prova gärna att på säker höjd hålla en andreman med ATC, 8mm rep och tumvante!!!
Jag rekommenderar HMS-knut. Denna kan ev. även användas för firning även om den nog käkar mantel ganska glupskt.

Mors!
/Ingemar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips