Proviantering

Hej! Ny här på utsidan, och även ny, eller omstart på friluftsliv. Var ute en del som barn på olika saker, men det fick aldrig någon naturlig fortsättning, men nu har jag äntligen kommit igång med trekking vilket känns fantastiskt. Än så länge försöker jag ta det ganska lugnt för att vänja kroppen så har bara varit ute på dagsturer eller en natt. Tänkte ta långhelg nu och ge mig på 3 nätter och 4 etapper på bergslagsleden. För 3 nätter tänker jag ta med mig all mat jag behöver, men mitt nästa projekt jag funderar på är att göra de första 7 etapperna. Det kanske inte blir under hösten utan först nästa säsong, men för en sådan vandring kännas tungt att släpa på all mat, även om jag främst tänker mig frystorkat då det är lätt både till vikt och tillagning.

Så jag försöker forska i hur folk här i Sverige brukar göra med proviantering? Mest information verkar det som vanligt finnas om USA , och där verkar det finnas frystorkat/mjukmat och annat lämpligt att köpa på många orter längst vandringsleder, åtminstone de mer populära. Det verkar också vanligt att skicka mat till sig själv med paket, resupply boxes. När jag letade runt hittade jag någon som brukar använda bussgods för att skicka paket till sig själv. Någon annan som har erfarenhet av att skicka paket till sig själv och hur har det fungerat? Finns det ställen att hämta som inte ligger allt för långt från leden? Hittar ni lämplig mat i butiker längst vandringsleder? Finns det någon möjlighet att planera detta i förväg, eller får man chansa och sen klara sig med den mat man hittar i lokala affärer, och har ni i så fall tips på enkla men näringsriktiga grejer? Jag vet att det går att göra massor med bra mat själv, och att det finns mycket som klarar sig länge utan kylskåp, men har än så länge inte fokuserat på det då det är mycket ändå att sätta sig in i ändå.

Så länge jag går bergslagsleden skulle jag kanske kunna åka hem emellan då jag bor i närheten, men det känns lite trist. Kanske kan få någon att möta upp någonstans också, men det är ju så länge man är på hemmaplan. Det blir ju svårare om jag skulle vandra St Olavsleden tex.
 
Man kan kolla in i förväg var det finns butiker, och när dom är öppna. Lokala matbutiker, men även tex bensinmackar. Mha internet & google & kartor. Sen planera efter det, och fixa egen mat att ta med för några dar, så att det räcker mellan provianterings-ställen.
 
Jag skulle tipsa om att torka egen mat. Men kanske kan hålla sig till att torka hela kompletta maträtter i ugn på ca 60-70C, såsom köttfärsås och chiligrytor etc. komplettera ev kolhydrat såsom bulgur, matvete eller pasta. Det finns mycket literatur från Calazo "fjällmat" och "torka mat". Det blir en avsevärd skillnad i både pris och vikt jmf frystorkat. Frystorkat kräver ju att man bär runt på tunga tomma förpackningar också när man ätit. En tunn plastpåse väger inte så mycket som kan förvara sin torkade mat på färd.
Det är inte så bökigt att torka mat heller, som det kan låta eller verka :)
Frukost finns ju goda grötblandningar man kan göra med färdigtorkade bär och nötter, kokos.
 
Jag har aldrig provianterat på det sätt som du söker tips om, så jag kan inte ge dig nåt bra svar där.
Jag kan däremot tänka mig att det blir ett krångligt projekt att skicka mat till sig själv om man behöver påfyllning oftare än en gång i veckan.

Det är nog enklare om du kollar upp vilka butiker som finns längs vägen, samt deras öppettider.
Många butiker har någon slags torkad mat. Knorrs Snack Pot är jättebra och hyfsat billig torkad mat. Två burkar blir en stadig portion. Packa om i plastpåsar så tar det inte så mycket plats.
Kolhydrater finns det gott om i torkad form i alla butiker. Proteinet är det svårare med. Torkad korv eller konserv.
Maten du ska äta samma dag kan ju bestå av konserver, eftersom du slipper bära dessa så långt.



Men jag vill också gärna belysa att göra egen torkad mat, det kan man göra väldigt avancerat eller väldigt enkelt.
Ska man göra det avancerat kan man snöa in totalt och så blir det ett helt projekt och en halv hobby.
Gör man det enkelt så har man ett smidigt sätt att få med sig billig och lätt vandringsmat.

Exempel på enkel matsedel där man bara torkar vissa saker själv. Det som ska torkas är fetmarkerat:
Ölkorv + nudlar + wokgrönsaker + sweet chili-sås
Ölkorv + couscous + wokgrönsaker + sweet chili-sås
Ölkorv + bostongurka + potatismos. Ta med rostad lök och portionsketchup så har du en mosbricka!
Köttskav + purjolök + potatismos + buljongtärning
Tonfisk + nudlar + mjölkpulver + spenat

De fetmarkerade är råvaror som är väldigt lätta att torka, och det kan man göra i en vanlig ugn (men varmluftsugn är såklart bättre).
Ölkorv kommer i lagom förpackning om 50 g. Nudlar kommer i paket om 80 g, vilket är alldeles lagom.
Ica basic wokgrönsaker är jättebra att torka. De stora bitarna (broccoli och vattenkastanj) måste delas i mindre bitar eller plockas bort, men annars är bitarna så pass små att du bara kan lägga dem frysta i torkugnen.

Det som du inte torkar själv hittar du i stort sett i vilket butik som helst.
Det innebär också att du skulle kunna torka det som ska torkas i ganska stor mängd, och sen fyller du på med resten i butiker eftersom.

Ovan nämndes också att man kan torka hela maträtter, och det kan man. Det är samma arbetsinsats som att laga vanlig mat hemma, plus att man stoppar den i ugnen. Köttfärssås och chili con carne går hur bra som helst att torka på det sättet.



Du säger 3 nätter på 4 etapper. Innebär det då 6 nätter på 7 etapper?
I mina ögon är ska det inte vara några problem att bära med sig mat till sju dagar.
Eftersom du beskriver dig som ny på detta kan jag beskriva hur det kan se ut för mig:

Mat för 8 hela dygn, vilket innebär 9 dagars vandring eftersom jag inte äter frukost första dagen och ingen middag och sällan lunch sista dagen, väger in på 6 kg ganska exakt.
Då består lunch och middag av sånt som jag listar ovan. Frukosten består av nötmix. Utöver det tillkommer en nötmix á 100-120 g varje dag, samt en dubbel chokladbar (typ snickers) varje dag. En sådan matsedel ger mig 3200 kcal/dag.
Detta har jag på fjällvandring, och jag går aldrig hungrig på det. Jag skulle däremot klara mig på mindre om det var en lättare vandring.
Så på sju dagar skulle maten inte väga mer än 4,5 kg (beroende på vart man är kan det dock vara nödvändigt med mat för en eller två extradagar).


Så med en enkel arbetsinsats blir det både billigt och lätt =)
 
Har ej någonsin med mig frystorkat eller annat torkat mat utan konserver, rökt fläsk och andra goda saltade köttbitar.....ändå brukar jag vara ute en och två veckor åt gången. Säcken blir ju som sagt lättare dag för dag så att säga.
 
Är din packning tung? Det låter så, men bäst att fråga. Om den är för tung och du därför tycker att det blir tyngre med mat för fler dagar så behöver du nog se över din packvikt. Var t fjälls med mina pojkar (9 o 11 år) och vi hade med oss all mat för 12 dagar - inga problem. Dagsetapperna var upp till 3 mil långa.
 
Är din packning tung? Det låter så, men bäst att fråga. Om den är för tung och du därför tycker att det blir tyngre med mat för fler dagar så behöver du nog se över din packvikt. Var t fjälls med mina pojkar (9 o 11 år) och vi hade med oss all mat för 12 dagar - inga problem. Dagsetapperna var upp till 3 mil långa.
Förstår inte riktigt din fråga om att jag ska se över min packvikt?....jag har ju undvikt frystorkat och dyligt och har istället konserver och sånt och då köper jag även att packningen är lite tung.
 
Är din packning tung utan mat?
Frågan är väl riktad till TS och inte till Luleå? Det känns lite rörigt här.

Som jag förstår det ska TS gå de 7 första etapperna av Bergslagsleden. De är mellan 13 och 22 km långa med beräknad vandringstid upp till 9 timmar per etapp. Är inte det att betrakta som dagsetapper? Då blir det väl 6 nätter och sju dagar? Det kan, som redan tidigare påpekats, inte vara något större problem att bära all mat för den tiden. Eller tänker du, ZkilfinG, dela upp etapperna och gå kortare sträckor varje dag?
 
7 dagar känns oproblematiskt att ta med mat för. Längre turer utan möjlighet att köpa funkar också, man äter ju upp maten och packningen blir lättare efterhand, men finns det möjlighet köper jag gärna till i butiker på låglandsleder eller stugor i fjällen. Om inte annat för att variera torrmaten med lite Bullens pilsnerkorv. Jag har inte gått Bergslagsleden, men på låglandsleder brukar man passera butiker minst en gång i veckan där man kan köpa det mesta i matväg. Jag räknar 120-150 g per måltid+ en liten petflaska olja och jordnötter och russin som snacks. Det blir max 500-600 g om dagen.
 
Jag brukar beräkna runt 800 gram mat per dag till mig, skillnaden på sju dagar istället för tre blir drygt 3 kg. Ta fram något som väger tre kilo och fundera på om du verkligen behöver proviantering.
På längre turer kan det vara värt att få saker skickat med post om man har en diet man inte hittar i vanliga mataffärer. Med den dieten som beskrivs på den här sidan om friluftsmat klarar man sig på det som finns i en vanlig mataffär, bortsett från torkade grönsaker. Det är så lätt att jag hellre skulle bära med mig det för en månad i ryggsäcken istället för att skicka det poste restante till varje proviantering. Jag har haft med mig torkade grönsaker i pulkan från Storlien till Treriksröset en gång utan att det kändes som onödig vikt.
En variant om du går förbi en liten affär med dåligt utbud, till exempel bensinmack, är att bara köpa den tunga maten man hittar i alla affärer, till exempel pasta och ris.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...