Proviantering Kungsleden off-season

Vi ska vandra hela Kungsleden (start i Abisko) i juni, vilket innebär att samtliga av STF:s stugor norr om Ammarnäs kommer att vara stängda när vi passerar dem. Vilka andra möjligheter till proviantering finns det längs vägen? Vill helst undvika att bära med allt från början. Hittar ingen information på nätet om byarna man passerar...

Har ni övervägt att starta i söder istället? Inte för att det har med provianteringsfrågan att göra, utan mer kopplat till årstiden och snösmältningen;)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det brukar ju finnas en orsak till att stugorna är stängda. Mellan den vita och den gröna säsongen brukar snösmältningen inträffa med höga vad etc. Men ni kanske skall medföra skidor, gummistövlar samt egen proviant? Avstickarna till bebodda byar med butiker kommer att bli rätt långa. Så de kommer att konsumera avsevärd tid.
Kartstudier rekommenderas starkt liksom tabeller med snödjup över året.
Lite senare blir det hela enklare.
go tur

Även jag vill varna för de problem man kan möta vid vandring i Lapplandsfjällen före midsommar. Det handlar om snö som brister, höga vattennivåer och möjligen någon sommarbro som inte hunnit läggas ut. Dessutom kan det bli problem med transporten över några av sjöarna, där roddbåtar ännu inte lagts i och där isen fortfarande hindrar överfarten. Varför inte vänta tills stugorna öppnat?

Med detta sagt kan jag, vid vandring norrifrån, inte erinra mig någon provianteringsmöjlighet förrän möjligen turistanläggningen i Vietas om den är öppen (?) och bussen gör ett kort stopp. Därefter ser jag att fjällstationen i Saltoluokta öppnar den 14 juni och fjällstationen i Kvikkjokk samma dag. Nästa möjlighet torde bli affären i Jäkkvik, därefter butiken i Adolfström och slutligen byn Ammarnäs.

Lycka till önskar Pelle

Tack för svaren!

Efter en del mailande med Nikkaluokta Sarri (mycket hjälpsamma) och annan efterforskning via nätet har vi beslutat oss för att skjuta fram avfärden. Vi kommer att ha öppna STF-stugor i stort sett hela tiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips