Proviantera för tur mellan fjällstationer?

Jag och min fru ska ut på en tur i Jämtland nästa vecka. Vi ska gå mellan fjällstationer (Storulvån, Blåhammaren, Helags).

Vi ska gå med så lätt packning som möjligt. När jag gjorde samma typ av vandring förra året i Jotunheimen behövde jag inte ha med mig någon mat alls. Jag åt frukost och middag på "hytterna" och gjorde mackor vid frukosten och fyllde termosen med varmvatten som matsäck. Funkar detta upplägg för svenska fjällstationer också?

Något annat förbrukningsmaterial än mat som inte går att få tag på?

Eventuellt passerar vi Gåsen och då tänkte jag att vi provianterar på fjällstationen före. Har Gåsen har alla kokkärl och tallrikar etc som behövs?

Det funkar alldels utmärkt i Sveriges också men kolla på STF:s hemsida exakt vilken service som finns på respektive ställe. På fjällstationerna kan du köpa lunchpåsar tror men i fjällstugorna finns oftast ingen försäljning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mat på fjället

Alla stugor har komplettt kokutrustning och på STFs hemsida kan du hitta information vilka stugor som har matförsäljning, men Gåsen är en av dem.
Blåhammaren och Storulvån har utmärkta restauranger och på Sylarna finns ett stort urval av mat. Så på fjällstationerena får du allt proviant du behöver.

Jag och min fru ska ut på en tur i Jämtland nästa vecka. Vi ska gå mellan fjällstationer (Storulvån, Blåhammaren, Helags).

Vi ska gå med så lätt packning som möjligt. När jag gjorde samma typ av vandring förra året i Jotunheimen behövde jag inte ha med mig någon mat alls. Jag åt frukost och middag på "hytterna" och gjorde mackor vid frukosten och fyllde termosen med varmvatten som matsäck. Funkar detta upplägg för svenska fjällstationer också?

Något annat förbrukningsmaterial än mat som inte går att få tag på?

Eventuellt passerar vi Gåsen och då tänkte jag att vi provianterar på fjällstationen före. Har Gåsen har alla kokkärl och tallrikar etc som behövs?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips