Prova ut vandringsskor, "ingångning" osv.

Var ute och fjällvandrade i fjol några kortare turer men hade bara vanliga allround-gympa-skor tillgängliga. Märkte väl begränsningen när det blev stenigt och dant.

Vår lokala skoaffär säljer bara standardskor och vinterkängor, så det fick bli ett besök på XXL där jag provade några ankelhöga kängor.

Av de fyra jag hann pröva hade tre väldigt styv häl, vilket var bra enligt killen i butiken då det kunde förhindra stukningar t.ex. De hade ju något begränsat med storlekar men tog med dubbla par strumpor som jag kunde få en rättvis fotstorlek på.

Märkte dock att det kändes som en tendens att det skavde mot hälen.

Killen i butiken menade på att det berodde nog på att mina fötter inte är anpasade för skorna. Men jag har ju hört att man ska gå in skor innan man ger sig ut.

Kan det vara något som ger med sig? Just eftersom det kändes i så många par skor...
 
Visst sätter sig kängorna och anpassar sig till viss del efter din fot efter en tids användning, så viktigt att du går in dem innan du ger dig ut på en långvandring. Vissa kängor, ex fodrade, kan vara lättare att gå in än skalkängor, men det beror helt på modellen och hur de passar på dina fötter.
Räkna med att du trampar ut foten under en dags lång vandring, och även att du behöver utrymme för tårna när du går nerför för att undvika blå naglar, så välj kängor som ger dig 10-15mm extra utrymme på längden. Var dock noggrann med att kängorna passar din fot, dvs så att hälgreppet funkar bra. Hälen skall hållas på plats i steget när kängorna är lagom snörda med rätt sulor och sockar, dvs passa din fot. Glappar det här kommer du att få skavsår, varför du bör prova en annan modell.
 
Kanske var häldelen som var väldigt stel, törs inte svara på riktigt.

Var bl.a.
Viking Rondane GTX och Haglöfs Eclipse GT jag provade

Sen var det nån Garmont Gardena GTX som verkade rätt okej men kändes trånga fram trots att jag tog rätt stor storlek på skorna.
 
Du går in formen men hälgreppet blir sällan bättre med tiden och kan till och med släppa lite så där skulle jag välja bort kängor som inte sitter bra. Däremot kan de absolut kännas lite stela i hälen, det kam man ofta gå in.

Det är en vanlig kombination att man har en tunn innestrumpa i polyester (kalllas ofta liner) och utanpå det en vandringssocka med ull/polyester blandning. Det kan är bra att prova med samma/liknande uppsättning även om material inte spelar så stor roll när du bara provar.

Som nämnts så sväller fötterna och det ska finnas god marginal i tårna och du ska glida fram minimalt när du provar att gå nedför.

Prova mycket, själv föredrar jag lunhags forest alternativt salomon sLab trailskor beroende på tur. Men vi har inte samma fötter, andras positiva rekomendationer är bara relevanta om de passar dina fötter.

Tänk på att webbutiker ofta har fri frakt/retur om det lokala utbudet sviker.

/G
 
Handgjorda för din fot !!

Det är väl värt att beställa ett par handgjorda efter din fot ! Lundhags gör detta med bravur ..har två par kängor som kommer från lundhags anpassade för mina fötter. Helt fantastiskt !! Så klart att det kostar en slant extra men det är en lösning på ett problem för många !
Finns många fler tillverkare som gör detta , ring och fråga såklart dom hjälper till !!
 
Jodå, man mjukar upp lädret i de delar där det böjs mycket så de inte skaver lika mycket.

Sen handlar det ju också lite om att vänja fötterna vid kängorna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...