Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo

Läge:
Klättrat upp, dags att fira ner. Hänger i säkringen som är ett dubbelt halvslag i dubbla skruvkarbiner i säkringsöglan (belay loop), plus en (ev två) backuphalvslag i karbin(er) i utrustningsögla till höger.

Förutsättningar:
Enkelt rep. Förutom den fasta installationen (repet, selen ankaret etc) får endast repsnöre, slingor och karbiner användas. Genomgående används låskarbiner. Övrigt järnskrot betecknas som otillbörliga hjälpmedel :) Att klättra förbi ankaret är förbjudet.

Rutin:
1. Sätt en prusik på repet ovanför säkringsknuten, förbunden via karbin-40cm slinga-karbin till säkringsöglan, ovanför karbinerna till säkringsknuten.

2. Sätt ytterligare en prusik på repet, ovanför prusik1, med karbin o fotslinga.

3. Stå upp i fotslingan, dra upp prusik1, sitt ner. Säkringsknuten är nu avlastad, men fortfarande tajt. Tyngden vilar på prusik1, med säkringsknuten som backup.

4. Flytta den tidigare backupknuten med sin karbin från utrustningsöglan till säkringsöglan för att tjäna som backup till prusik1.

5. Lossa det dubbla halvslaget som har varit huvudsäkring och rigga om den till en HMS-knut i samma två karbiner i säkringsöglan (ovanför karbinen till backupknuten enl 4)

6. Stå upp i fotslingan till prusik2, dra upp HMS-knuten och säkra med halvslag och överhandsknop, sitt ner. Nu tar den säkrade HMS-knuten tyngden, med backupknut under, och prusik1 är avlastad.

7. Ta bort prusik1, städa undan slingan, och applicera prusik1 under backupknuten som normal firningsbackup fäst i benslingan.

8. Ta bort backupknuten. Skjut upp prusik1 så långt det går.

9. Stå upp i fotslingan. Lossa säkringsknutarna för HSM-knuten och sitt ner, nu hängande i HMS-knuten som vid firning med bromshand på plats.

10. Ta bort prusik2 och städa undan den och fotslingan.

11. Fira ned.


Är inte riktigt nöjd vid 9); det skulle vara bättre om firningsbackupen kunde placeras närmare HSM-knuten, så man kunde vila i den medan man städade undan prusik2. Men det blir rätt mycket slack när man tar bort "mulan" och det är knepigt att hasa upp prusik1 i det läget. En hand är ju upptagen med att bromsa. Slinter man här så riskerar prusik2 att hamna väl utom räckhåll. Ingen katastrof iofs, men inte så god form.

Blev sjöblöt under genomförandet (inte av regn - det här var en ren frustrationsövning, driven av klätterabstinens, i taköglan inomhus..) och tänker att det kanske finns något bättre sätt.

Så, få höra om det finns några förbättringsförslag!

Tillägg: Kom på att man kan ju hasa ned prusik2 samtidigt som man firar, tills firningsbackupen kommer i bättre läge..
Skulle inte göra så här ute, verkar bättre att ha dubbelt rep i ett skarpt läge, men det som är intressant som övning är att upprätthålla backup, och de i och med det nödvändiga avlastningarna fram och tillbaka.
 
Senast ändrad:
Mitt tips att förbättra systemet är att skippa 'endast repsnöre, slingor och karbiner' regeln och skaffa en clogger. Om man cloggar en del så är det helt klart värt att köpa en.
Ursäkta det tråkiga svaret. Att krångla i utbildningssyfte kan ju förståss vara skoj, men jag kan inte se någon praktisk nytta med testet du gjort.
 
Mitt tips att förbättra systemet är att skippa 'endast repsnöre, slingor och karbiner' regeln och skaffa en clogger. Om man cloggar en del så är det helt klart värt att köpa en.
Ursäkta det tråkiga svaret. Att krångla i utbildningssyfte kan ju förståss vara skoj, men jag kan inte se någon praktisk nytta med testet du gjort.

Fast själva processen "Omkoppling från klättring till firning" blir väl i stort sett likadan med en clogger?
 
--> Lobo2me

En invändning: När man bromsar (säkrar/firar) med hink/ATC/Sticht ökas friktionen och bromskraften genom att ta bromshanden neråt.

Men när man bromsar med en HMS-knut ska man ha repen parallella för att få bromskraft. Då verkar det kontraproduktivt att ha backup-prussiken nedanför broms-karbinen!

Varför inte fira med prussik 1 som backup ovanför bromsen?
Då kan du hoppa över steg 7-8, och bara dra ner prussik 1 mot bromsen så att den "släpper" lagom mycket.

Eller köp en ATC för firning.
 
Tack för synpunkterna!

Järnskrot har jag, det var som sagt det långvariga regnandet som drev fram det här experimentet. Men processen borde vara likartad, som sagt.

Som knopnörd blev jag litet besviken när jag förstod att man inte behövde kunna så många knutar för att klättra, så jag försökte vara litet renlärig här.

Det jag tycker är intressant, egentligen, är målsättningen att bibehålla redundans i systemet - det ökar ju på handgreppen och kräver att man tänker rätt.

Sen sätter jag på min senaste favvo-klätter-DVD och begrundar snubben som testar en supersvår led, hängandes hjälmlös med obackad grigri i ett enkelt topprep som slutar en bra bit ovanför marken, utan stoppknut.. Riskavvägning är individuellt :)

Men, gahne, jag blir litet förbryllad ang HMS-metoden här: det synes mig svåradministrerat att hålla den fria repänden uppåt när man firar, om inte annat så är man ju betydligt starkare när man drar nedåt i repet än när man lyfter uppåt (det märker man när man ska avlasta prusik1 i moment 6). För att få mer friktion i en HMS-knutrigg så skulle jag snarare linda repet nåt varv runt karbinryggen. Men jag kanske inte förstår hur du menar?

Finessen med backup-prusik undertill är att den bara behöver bidra med bromskraft istället för att ta hela ens tyngd, vilket jag tycker är rätt elegant. Såvida inte huvudsäkringen går, förstås, vilket skulle ge upphov till en rätt intressant situation - men man är ju ändå fortfarande kopplad till repet.

Fast nu är det ut o praktisera som gäller, medan det är uppehållsväder!
 
ang. HMS så är det ju så att den låser "framåt" dvs du måste lyfta bromsrepet uppåt när du firar till skillnad från t ex en ATC som låser "bakåt". Hanterar du bromsrepet med en HMS på samma sätt som med ATC'n (eller en 8 för all del) så förlorar du friktion och då också bromsverkan.
 
Hmm... Jag har firat en del med HMS, men bromshanden nedåt och backupprussik i benslingan. Det brukar gå lika bra som med ATC/slot-device.
 
min pre-klättringserfarenhet av hms-knut har inskränkt sig till bromsning på mer eller mindre horisontellt (iaf i jämförelse med rapellering) underlag och då har inte den extra friktionen behövts.

och det funkade ju också i mitt "labbtest".

men nu när jag har mekat med vinklingen av repet inser jag att man får ett rätt elegant gasreglage på det sättet. det blev mycket större skillnad än vad jag tänkte att det borde vara.

där kan nog vara en och annan svettdroppe sparad, som jag efterlyste. tack!

å andra sidan blir det knepigare med backup - en prusik ovanför huvudsäkringen är jag djupt skeptisk till; jag vet inte hur jag skulle undvika att reflexmässigt knipa till om den ifall jag började kana neråt okontrollerat.

jag tror jag ska uppfinna en elektrostatisk "centrifugalbroms"; en liten hylsa man snäpper på repet och som glider med utom när det går för fort. håll inte andan, ba..
 
Hmm... Jag har firat en del med HMS, men bromshanden nedåt och backupprussik i benslingan. Det brukar gå lika bra som med ATC/slot-device.

Ja, det beror ju på om du behöver den fulla bromsverkan eller inte. Men häng två personers vikt i den och fira "frihängandes" så märker du skillnaden garanterat. HMS'en är ju bra att kunna som nödfirning när packningen är stulen, ATC'n uppäten av en snöorm och kamraten illa skadad.
 
Ja, sen beror det förstås på repdiameter och lita annat. Med dubbelrep har jag absolut inte upplevt att högerhanden får det jobbigare än med vanlig ATC.

Fast visst, jag har ju också firat på enkelrep med ATC, och rejält med packning (det var kanske130 kg som hängde i bromsen), och då var jag glad att jag hade backup, det krävdes väldigt mycket bromshandskraft även med handen i rätt vinkel i förhållande till ATC:n. Prussiken "aktiverades" flera gånger, vilket var ett besvär - men det hade kanske varit värre utan...
 
Fast själva processen "Omkoppling från klättring till firning" blir väl i stort sett likadan med en clogger?
Nja... Jag upplever att lobo2me's beskrivning innehåller lite mer prusikanvändning än vad som skulle behövas om man använde en clogger. Men en clogger skulle jag korta ned det lite.
1: När man hänger i cloggern, koppla in repbroms och pruksik under cloggern.
2: Sätt en prusik ovanför cloggern och klipp in en fotslinga.
3: Ställ dig upp i fotslingan och ta bort cloggern.
4: Sätt dig på repbromsen (avlåst med prusiken), ta bort prusiken med fotslingan.
5: Fira away.
 
...och rejält med packning (det var kanske130 kg som hängde i bromsen)

Ok, Mezzner, jag kämpar verkligen för att inte slå den bollen i öppen mål. Kämpar verkligen... ;)

För övrigt upptäckte jag att en karbinbroms är riktigt trevlig, när jag väl kom mig för att testa. Lite mer jobb att rigga än en hms, men trevligare att fira på. Mindre bromsverkan (men kan lätt ökas med en karbin till) än en atc men ungefär samma som en "felhållen" hms.

Om snöormarna ätit upp min broms skulle jag nog köra karbinbroms på dubbelt rep, men hms på enkelt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...