Problem med våt-/torrdräktsstorlek

Jag har stora problem med att hitta en våt-/torrdräkt för höst-/vinter-/vårpaddling. Orsaken är att jag från midjan och ner är en kille i storlek medium men överkroppen, bröst och axlar, har jag egentligen storlek XXXL hos de allra flesta fabrikanterna men kan ha XXL med lite vilja. Jag har en XXL-våtdräkt som är rejält komisk då den sitter som en tvångströja över axelpartiet och fladdrar som en sommarkjol från midjan och ner. Dvs den fyller ingen funktion nedanför bröstkorgen. När det gäller våtdräkter finns det ju en rätt enkel lösning om man tittar på dräkter under 4 mm. Då finns det separata överdelar och underdelar. Inte helt bekvämt tycker jag av erfarenhet då överdelen lätt halkar upp. Hitta en torrdräkt har visat sig vara ett ännu större problem. Nu kommer hösten/vintern/våren och mina tunnare sportvåtdräkter kommer inte vara till större nytta. Någon som vet hur man kan komma åt en skräddarsydd dräkt? Någon som haft liknande dilemma och hittat bra lösning?
 
Det finns faktiskt de som syr upp torrdräkten efter mått.
Kolla med Seafari (googla på Hobieshopen tex).
De är dom som säljer Hobie-kajaker i Sverige.
Men dom har också ett antal torrdräkter och vad jag minns så sys några/någon upp efter egna mått.

Ett alternativ kan vara Ursuit MPS, som är en tunn, lätt torris.
Där man har andra kläder utanpå.
Lite annat koncept alltså.

mvh thomas
 
Reed Chillcheater säljer tvådelade torrdräkter och är bra att ha att göra med, t ex tuilikar får man måttbeställa. Med lite tur och lite böner kanske du får köpa olika storlekar?
 
Ett annat sätt är väl att börja knäböja så låren matchar överkroppen.;)
Jag tycker konstaterar gör de bästa dräkterna och de kan sy upp en dräkt åt dej. Det brukar inte bli så mycket mer heller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.