Problem med val av sovsäck.

Ja, jag uttryckte mig oförsiktigt och förenklat... Om en dunsäck blir våt värmer den inte lika bra som torr, och kan dessutom mögla, om den inte torkas och skakas osv. Om man ska vara ute i riktigt kallt väder, dvs. på vintern, så är dun bäst, men övriga säsonger skulle jag aldrig använda dun; det blir för nervöst och petigt.

Själv resonerar jag tvärtom. På vintern är sovsäcken ofta fuktig inom fyra nätter. Jag har tvingats vända om pga dunsäck på vintern.

Då vill jag ha en syntet som klarar det någorlunda. På sommaren är syntet inte aktuellt för mig.

Jag uppskattar er entusiasm.

En vanlig aningen irriterande företeelse när det gäller detta forum: Man frågar om en sak och någon svarar på något helt annat och diskussionen flyger iväg.

Hoppas det framgår i mitt första inlägg att jag inte är undrande över vilken sovsäck som är bäst vid väta.

Tackar.

En lösning som någon varit inne på är att kombinera sovsäckar eller sovsäck/quilt. Kanske en syntetsäck med en dunquilt inuti när du är kall.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mountain Hardwear HyperLamina Spark 35 är antagligen bästa alternativet till dun på syntetsidan:
http://www.mountainhardwear.com/hyperlamina-spark-35-regular-1568251.html

Det var dags att köpa ny sovsäck till denna säsong.
Min gamla syntetsäck Caravan Dreamfill från 1970, har gjort sitt i min ägo.
Det var inget fel på säcken, men efter 45 säsonger kan det vara på tiden att köpa nytt.

Jag följde rådet ovan och köpte en likadan.
Ska bli intressant att utvärdera i sommar.

Den gamla ska jag skänka till Romerna utanför Ica eller Konsum.

Mikael

Efter närmare 35 år med dunsäck i både fjäll och skog håller jag inte med. Har aldrig någonsin fått blöt sovsäck, trots dunfyllning...

//J

En dunsovsäck ackumulerar fukt vid användning, men så länge man har möjlighet att vädra/torka sovsäcken med jämna mellanrum så klarar den sig. Men om det är så fuktigt att vädring inte hjälper så får man problem efter ett par dygn.

Jag har tältat i dimma och regn non stop i 4-5 dagar, gick inte att hålla någonting torrt, äldre dunsäckar kollapsade helt, nyare fräschare säckar kollapsade inte men förlorade en märkbar del av sin isolerande förmåga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips