Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus

Införskaffade för några månader en Garmin Fenix 5S Plus för att ffa. logga mina kajak paddlingar med rutt och träningsdata.
Körde i början med en Wahoo pulsbälte eftersom latex tätningar på torrdräkten och klocka inte går ihopp. Fungerade väldigt bra.
Men nu när det blev varmare paddlade jag med klockan på handleden och då upptäckte jag att klockan nästan konstant visar ca. 15 slag mindre än om jag mäter med pulsbälte. Körde parallel med min gamla Polar klocka med ungefär samma resultat, Garmin visar 120, Polar 135. Samma sak när jag lånade min frus Fitbit och satte den på andra armen, den visar rätt.
Ser samma beteende även vid andra aktiviteter, som t.ex. vandring, så jag uteslutar att det är ett specifik problem med paddlingen.
Tog kontakt med XXL där jag köpte klockan, men de var inte mycket till hjälp, så jag kontaktade Garmin Sweden direkt.
Döm min förvåning när jag får följande svar:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att du har kontaktat Garmin Support.

Skillnaden i pulsen klockan visar som du märker när du använder pulsband och jämför det värdet med klockans optiska pulsmätning är helt enligt förväntad funktion. Att det skiljer 15 bpm är inte jättekonstigt eftersom att de två olika mätmetoderna fungerar på helt olika sätt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Garmin tycker alltså att en så pass stor avvikelse (mer än en puls zon) är helt i sin ordning.
Vilka erfarenheter har ni med era aktivitetsklockor. Brukar dessa verkligen ligger så pass fel och det skall bara accepteras?
 
Det låter som ett självpåhittat svar från hen som satt i supporten!
Har aldrig under alla år läst någonstans på Garmin att det är helt normalt att de konstant ger olika mätvärden!
Jag har haft de flesta Gamins pulsklockor sedan de kom ut på marknaden och har inte den erfarenheten, för mig visar pulsen på handleden samma som bröstbandet, dock med en viss fördröjning då man t.ex. kommer in i en backe eller påbörjar / avslutar en intervall, därför är bröstband det som fungerar då man använder pulsen som referens vid intervaller.
Vid långpass bryr jag mig inte om att använda bröstband utan kör enbart med handledspulsmätningen!
Dock ska sägas att mäta pulsen på handleden inte verkar fungera för alla, men jag har aldrig hört att pulsen visar konstant lägre värde utan att den är otillförlitlig och visar orimliga värden t.ex. över 200 i puls vid promenad vid kortare eller längre stunder, eller visar vilopuls då man tar i för kung och fosterland i en lång och brant uppförsbacke!
Så konstant 15 slag lägre än bröstbandet är nytt för mig!

Hur har du konstaterat att den optiska konstant visar 15 slag lägre än bröstbandet?
Då jag testat hur den optiska mätningen fungerar för mig så har jag använt ett datafält i pulsklockan som heter "Auxiliary Heart Rate", då kan man i Garmin Connect analysera vad respektive pulsmätare mätt under passet!
 
Jag behöver ha koll på min puls av hälsoskäl, och upplever att min Garmin Forerunner 235 inte hänger med när pulsen ändras, samt att den visar fel ibland.
Är nu inne på att skaffa en Garmin Fenix 3, samt separat pulsband...så som jag alltid haft.

Fördelen med Fenix 3an är att den inte har den optiska delen som mäter puls, samt att Garmin nu har en nytt pulsband som man kan ha utan att ha igång klockan. Garmin HRM-PRO heter den och verkar ha fått bra betyg.
 
Den optiska mätningen kan man inaktivera på samtliga Garmin om man så önskar
Vill man inte se pulsen under själva träningspasset så kan man givetvis använda HRM-Pro, men jag använder inte Garmin till enbart puls utan även sträcka, tid och HM.
 
Så konstant 15 slag lägre än bröstbandet är nytt för mig!

Hur har du konstaterat att den optiska konstant visar 15 slag lägre än bröstbandet?
Då jag testat hur den optiska mätningen fungerar för mig så har jag använt ett datafält i pulsklockan som heter "Auxiliary Heart Rate", då kan man i Garmin Connect analysera vad respektive pulsmätare mätt under passet!
Jag skrev att det är ca. 15 slag, inte exakt 15 slag. Mätt över en hel träningspass i kajaken. Absolut jämförbara träningspass (samma distans, snittfart och vindförhållanden) ligger alltid ca. 10 till 15 slag lägre om jag inte använder pulsbälte.
Att min kondis blir så mycket bättre av att inte använda bälte uteslutar jag.
Det som stör mig är att Garmin supporten säger att en så stor avvikelse i mätningen (eller vi ska kalla det gissningen) är helt normalt.
 
Optisk mätning är inte lika tillförlitlig som bröstband. Bröstband mäter potentialvariationer på hudytan till följd av elektrisk aktivering av hjärtmuskeln. Optisk mätning mäter pulsvågen som en färgförändring när det syrerika ljusare blodet i pulsvågen anländer till handleden.

Optisk mätning fungerar ofta hyfsat i vila men jag skulle inte använda det under kraftigt muskelarbete speciellt inte när jag arbetar med händer och armar som vid längdskidåkning eller paddling.

Sen kan man förstås fundera på hur mycket nytta man har av att veta pulsen. Jag har personligen inga önskemål om att bli yngre och snabbare. Det räcker bra med att ha roligt.

Thure
 
Ett annat perspektiv är vilken information från en GPS/pulsklocka/sportklocka som är mest användbar och önskvärd vid en viss aktivitet. Pulsinformationen kan ha en hel del störningar och felmätningar och det gäller både pulsband och optisk mätning. Jag har haft ett antal pulsklockor tidigare och använt dem vid skridsko och inlinesåkning men tröttnade på dessa problem med felmätningar eller så var det så att pulsinformationen inte gav mig något. Snarare blev jag rädd t ex vid ett tillfälle när den uppmätta pulsen var 180 (jag vet inte om den mätningen var korrekt) vilket gjorde att jag släppte en klunga på ett inlineslopp.

Intressanta perspektiv finns på den här videon baserad på vilken info löpmotionärer rankat som viktigast.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
eloserik Problem med uppdatering av Mapsource Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.