Problem med knä/ben

Instämmer i att 5 pass i veckan är i mesta laget... har själv haft liknande problem, och mina råd är:

Variation i underlagen kan hjälpa lite eftersom det inte blir så monoton belastning, variera löpspåren med att springa i skogen.

Stärk benmuskulaturen runt knät, med benspark och balansövningar på balansplatta eller kudde.

Skor, se till att få rätt skor.

Värme, få upp blodcirkulationen på de utsatta ställena innan träning med hjälp av tigerbalsam eller liknande, linda knät, tubigrip är billigt och bra. Kyla kan vara bra efter.

Spring mer med framfoten, avlastar knät, men belastar vad och skenben mer. Kräver vadträning (tåhävningar).

Thomas
 
Eftersom du inte hade ont före uppehållet (eler fatta jag fel?) utan först efteråt, så är det nog inte vilans längd det är fel påSom nämnts tidigare, att starta med 5 pass i veckan är riskant. Ditt tunga jobb kanske hjälper dig (musklerna runt är vältränade = stödjer knät bättre), men du ""tränar" inte samma sak på jobbet som vid löpning. Sen Grusväg är ju rätt skonsamt. är det ju fråga om hur intensiva dina pass är. 5 km i 120 knutar sliter betydligt mer än en stilla lunk.

Oavsett orsaken till problemet, börja lugnare!

För att bli av med problemet, så är väl sällan "normal" svensk sjukvård nån hjälp... Vila & Voltaren är väl lösningen på de flesta belastningsskador. Eller uppmaningen "Sluta spring"...
Finns det nån läkare i din närhet som sysslar med idrottsmedicin? De brukar ha betydligt mer förståelse, både för att du vill träna och för vilket ditt problem är.
Jag fick ont innan uppehållet, därför att jag tog en paus.
Jag ger aldrig gärnet när jag löper utan ett lagom, ganska lugnt tempo runt 30min på 5km.
Har ingen aning om det finns någon sådan person i närheten, men det tåls nog att kollas upp!
Instämmer i att 5 pass i veckan är i mesta laget... har själv haft liknande problem, och mina råd är:

Variation i underlagen kan hjälpa lite eftersom det inte blir så monoton belastning, variera löpspåren med att springa i skogen.

Stärk benmuskulaturen runt knät, med benspark och balansövningar på balansplatta eller kudde.

Skor, se till att få rätt skor.

Värme, få upp blodcirkulationen på de utsatta ställena innan träning med hjälp av tigerbalsam eller liknande, linda knät, tubigrip är billigt och bra. Kyla kan vara bra efter.

Spring mer med framfoten, avlastar knät, men belastar vad och skenben mer. Kräver vadträning (tåhävningar).

Thomas
Jag ska köpa nya skor, speciellt nya till jobbet om någon kan hitta dessa specialskor.
Linda knät har jag gjort någon gång, men tigerbalsam vore något!
 
springa 3-4 dagar i rad och ha ett uppehåll på minst 3 dagar funkar för mig. Knä och benhinnor verkar tycka det är mycket bättre. Sedan kör jag bara korta pass asfalt och alla långa distanser i terräng. Förslaget med balansplatta är också riktigt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
JohanBjörn Problem med ömmande hälsena Löpning 7
Markus1995 Skadat knä. Löpning 1
FrölundaLina Vad händer med mitt knä? Löpning 6
sulan55 löpar knä Löpning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.