Vad är tecken på inflammation?

Hej!

Jag har en situation som liknar löparknä, (om jag springer eller går i oländig terräng så gör det först inte så ont för att till slut ge en smärta som omöjliggör fortsatt aktivitet). Situationen uppstod i samband med att jag sprang precis när jag höll på att bli sjuk, efter att jag tillfrisknat och skulle återupta träning gjorde det helt plötsligt ont i knät Jag var först hos husläkare som tittade ett par min satte fingret på biceps femoris och sa att det var iliotibial syndrom (löparknä), men det är inte iliotibial som nöter mot femur utan istället biceps femoris som nöter antingen mot tibia eller någon form av utväxt på tibia. Precis i ledspringan på utsidan av knät buktar det ut ca 1 cm 2 cm brett hård grej. Var sedan hos ortoped som gav magnet röntgen, ortopeden misstolkade och läste fel, (troligen stressad) och sa att det var fästet för den korsbandsrekonstruktion som jag tidigare gjort som stack ut ur knät, men det är det inte dels för att det fanns där redan före korsbandsrekonstruktion dels för att man aldrig skulle fästa ett korsband i ledspringan på undersidan av knät. Han sa att det inte var något speciellt strukturellt fel på knät och att det inte fanns något speciellt man kúnde göra utan bara vänta och hoppas, jag frågade om man kunde ta kortisoninjektion men det skulle inte hjälpa ett dugg sa han då, vilket jag i efterhand betraktar som ointressant eftersom hans diagnos var helt fel, (nu fungerar ju inte systemet så att man bara kan ringa upp igen och ifrågasätta hans slutsats tyvärr utan då blir man istället hänvisad till (second opinion) dvs börja om från början hos någon annan.
När jag rör på mig utan att anstränga knät (avlastande alternativträning) gör det inte ont, om jag vilar längre tid så blir knät känsligare och gör ont även för mindre påfrestnigar som att cykla upp för en backe tex. Men när jag provat att vila längre tid verkar det ändå som knät förbättras det går numera nästan att sitta på huk vilket var helt omöjligt förut, om man använder alternativträning så ger det också ofta en molande vilovärk inte under träningen men efter som även kan strama upp längs biceps femoris muskeln. Det verkar som att träningen tillfälligt döljer symtomen men dock försämrar dem på längre sikt och vila ger motsatt resultat. Jag har sagt att jag vill ha kortison antingen tabletter eller salva eller helst spruta, men då säger läkarn att det inte kommer hjälpa eftersom det inte är en inflamation, så vad kännetecknar då en inflammation?, När biceps femoris ligger och nöter mot den utväxt som finns under knät och det ger upphov till molande smärta så tycker jag det känns nära till hands att det skulle vara ngn typ av inflammation, kan ngn ge tips på bra receptfria antiimflamtoriska medel, jag tänkte att oavsett vad läkarn säger så är det definitivt värt ett försök.
Nu har det gått 3 månader jag är beroende av knät för att kunna jobba så det börjar kännas väldigt trist hoppas ngn har lite reflektioner, tack på förhand
 
Voltaren går ju att köpa receptfritt. Man får ju det för "allt", jag pga artros i en fot och andra för knän, axlar - ja i princip alla typer av (led)värk. På recept får man i regel 3 st 50 mg piller om dagen. Åt vid behov i några år och hade då och då riktigt ont i magen, visade sig att de inte bara är dåliga för magen utan kan ge magsårsfenomen så jag fick nåt komplementpiller som jag glömt bort namnet på. Det roliga är att vår hund fick prexis samma för sin dåliga mage.
 
Det kan göra ont av andra anledningar än inflammation. Om man till exempel spelar på en stålsträngad gitarr och får ont i fingertopparna är det inte inflammation, eller om man får ont i rumpan efter en cykeltur.

I idrottsskadesammanhang är inflammation kroppens reaktion på skadad vävnad och en del av läkningsprocessen.

Läkarn kan mycket väl ha rätt. Men du måste ju få nån slags behandling. Om det är nån utväxt på knät som ligger och trycker måste den väl opereras bort eller på annat vis gå tillbaka? Annars kommer man ju inte lösa själva grundproblemet.
 
Privata alternativ för artroskopi

Tänk om läkarn hade varit så klok, tyvärr var han ju inte mer seriös än att han inte klara av att läsa inantill. Jag har upptäckt att börja om och få hjälp under semestertider inte är det lättaste, Är det någon som vet nåt ställe där man kan betala själv och snabbt få hjälp med ex titthålsundersökning, de hemsidor som finns skryter inte direkt med vad de har för privata alternativ verkar som privat är det samma som försäkrad?

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.