Problem med att ange koordinater, fel format?

Har lite funderingar på detta med att skriva koordinater.

Nästan alltid när jag ska skriva in koordinater så visar det sig bli nåt knas, att det skiljer mellan sätten att skriva dessa, eller att det är fel antal siffror.

Nu har jag en iPad2 med Navionics sjökort över Nordsjön, och tänkte lägga in olika oljeplattformars positioner. Har hämtat deras koordinater på norska oljedirektoratets sida så de torde stämma. Men nu visar det sig ännu en gång bli knas, för det går inte att slå in dessa koordinater exakt som de är i Navionics program.

Koordinaterna jag har är t ex

Ekofisk
56° 32' 49.13 '' N
3° 12' 57.71 '' E
*
Men i Navionics kan man slå in totalt 7 siffror + N och då t ex. Ekofisk
56° 32. 9 9 9' N vilket inte stämmer helt i tecken och antal siffror. Samma sak med E koordinaterna som t ex kan bli
3° 12. 9 9 9' E och det högsta på de med 9 är just 9

Hur får jag in t ex Ekofisk koordinater så det blir riktigt? Finns ingen möjlighet att ändra hur de kan slås in utan det är som beskrivet.

Har lite funderingar på detta med att skriva koordinater.

Nästan alltid när jag ska skriva in koordinater så visar det sig bli nåt knas, att det skiljer mellan sätten att skriva dessa, eller att det är fel antal siffror.

Nu har jag en iPad2 med Navionics sjökort över Nordsjön, och tänkte lägga in olika oljeplattformars positioner. Har hämtat deras koordinater på norska oljedirektoratets sida så de torde stämma. Men nu visar det sig ännu en gång bli knas, för det går inte att slå in dessa koordinater exakt som de är i Navionics program.

Koordinaterna jag har är t ex

Ekofisk
56° 32' 49.13 '' N
3° 12' 57.71 '' E
*
Men i Navionics kan man slå in totalt 7 siffror + N och då t ex. Ekofisk
56° 32. 9 9 9' N vilket inte stämmer helt i tecken och antal siffror. Samma sak med E koordinaterna som t ex kan bli
3° 12. 9 9 9' E och det högsta på de med 9 är just 9

Hur får jag in t ex Ekofisk koordinater så det blir riktigt? Finns ingen möjlighet att ändra hur de kan slås in utan det är som beskrivet.

1 Kolla vinkelformatet. De koordinater du får på Ekofisk är DD° MM' SS.SS" (grader, minuter och sekunder), medan Navionics verkar vilja ha DD° MM,MM' (grader, minuter och decimalminuter). Antingen får du ställa om din Navioncs, så att den kan hantera Grader, minuter och sekunder, eller så får du räkna om dina angivna koordinater till grader, minuter och decimalminuter. Det går då 60 sekunder på en minut.

2 Vilket kartdatum gäller för dina koordinater. WGS 84 eller något annat kartdatum. Det kan snabbt diffa hundratals metrar mellan olika kartdatum i samma koordinatsystem. (Förvisso lär oljeplattformar synas på långt håll, så vida det inte är dimma, men ändå).

/Niklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips