Privat strand?

Så, kan vi koka ner det här?

1. Att hävda allemansrätt när det inte är allemansrätt är fel.

2. Att hävda att allemansrätten inte gäller när den gäller är fel.

Att bränna ner sommarstugor, stjäla el från hus, ligga påklädd eller naken på privat brygga, att köra omkring med fordon i terrängen olovandes eller sätta upp ett tivoli där det behagar ingår inte i allemansrätten. Det borde vara relativt solklart eller?

Att köra bort en tältare mitt ute i skogen miltals från bebodda trakter som inte stör eller förstör, den natt denne sover sött där, ingår inte i något som den privata markägaren kan hävda denne har rätt till.

””Allemansrätten är något vi skall vårda, så att det inte blir som det är där den inte finns.”” Som Seobserver skrev.

Punkt.
 
Här (på Åland) är det många som äger öar och strandtomter för att naturen är beskaffad så och någonstans ska man ju bo. Detta gäller säkert för flera platser i Sverige också.
Jag tror inte att Åland har samma regelverk kring strandskydd som Sverige.

Detta regelverk kom till eftersom man insåg att det annars snart skulle ta slut på allmänhetens tillgång till stränder.

Precis! Den kom till under en tid när folk fortfarande plockade bär och svamp för sin överlevnad eller delade på slåtterängar och fiskevatten. Meningen var väl att alla skulle kunna nyttja naturen men med gott omdöme, inte att folk skulle ha rätt att köra omkring varsomhelst och hursomhelst eller "ockupera" eller förstöra andras egendom.

Menar du att man "ockuperar" eller förstör om man badar på en strand? Eller om man tältar utanför synhåll från bostaden?

Strandskyddet finns just för att markägare inte ska kunna ockupera stränderna och hindra andra från att använda dem.
 
Jag tror inte att Åland har samma regelverk kring strandskydd som Sverige.

Menar du att man "ockuperar" eller förstör om man badar på en strand? Eller om man tältar utanför synhåll från bostaden?

Om regelverket: Nej det tror inte jag heller. Här måste man ha hembygdsrätt för att ens få äga mark och vi får inte bygga hus närmare vattnet än 30 meter. Jag känner inte till hur det är i Sverige. Kanske jag borde hålla tyst då?

Som svar på din andra fråga: Nej, det menar jag inte och det var inte heller det jag skrev. Jag tyckte bara att vissa hade väldigt skarpa åsikter om markägare och ville försöka nyansera det hela lite. Om jag äger och bor på en lite plätt som råkar ha strand vill jag kanske inte ha främmande människor där. På min gård skulle det gå att tälta utom synhåll från huset även om jag inte har någon stor gård, så nej, det skulle inte vara ok. Om jag äger en strand eller ö där jag inte bor kan jag däremot inte ha koll på vilka som vistas där när jag inte är där. Då hoppas jag att de som ev går iland där vet hur man beter sig i naturen. Det är tyvärr inte alltid fallet.
 
I de flesta fall är det bättre att ha grannar och andra som passerar nära ens hus eller stuga vilket hindrar personer som är ute efter att stjäla eller förstöra.

Större risk att bli drabbad om man bör ensligt och utan insyn.

De flesta som rör sig i naturen är hyggliga och en tillgång.

Välkomna till naturen!

Thure
 
Så, kan vi koka ner det här?

1. Att hävda allemansrätt när det inte är allemansrätt är fel.

2. Att hävda att allemansrätten inte gäller när den gäller är fel.

Att bränna ner sommarstugor, stjäla el från hus, ligga påklädd eller naken på privat brygga, att köra omkring med fordon i terrängen olovandes eller sätta upp ett tivoli där det behagar ingår inte i allemansrätten. Det borde vara relativt solklart eller?

Att köra bort en tältare mitt ute i skogen miltals från bebodda trakter som inte stör eller förstör, den natt denne sover sött där, ingår inte i något som den privata markägaren kan hävda denne har rätt till.

””Allemansrätten är något vi skall vårda, så att det inte blir som det är där den inte finns.”” Som Seobserver skrev.

Punkt.

Nu inskränkte du själv allemansrätten lite väl mycket : Man får nog faktiskt lov att ligga påklädd på annans privata brygga, så länge den inte ligger nära hus/tomt och så länge man inte hindrar ägaren från att nyttja sin brygga. I alla fall enligt naturvårdsverkets tolkning och jag tror att den väger tungt i en ev juridisk bedömning. Läs gärna själv här:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

Som bryggägare, dock inte vid tomt, kan jag ha synpunkter på detta men jag kan inte sätta mig över lagen. Tonårskillarna som fiskar från min brygga brukar sköta sig snyggt men har tyvärr även fått städa bort grillrester från bryggan och det känns trist. Det positiva med ökad närvaro av hyggligt folk på bryggan är att båttjuvar troligen känner sig mer obekväma där.

/Patrik
 
Nu inskränkte du själv allemansrätten lite väl mycket : Man får nog faktiskt lov att ligga påklädd på annans privata brygga, så länge den inte ligger nära hus/tomt och så länge man inte hindrar ägaren från att nyttja sin brygga. I alla fall enligt naturvårdsverkets tolkning och jag tror att den väger tungt i en ev juridisk bedömning. Läs gärna själv här:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

Som bryggägare, dock inte vid tomt, kan jag ha synpunkter på detta men jag kan inte sätta mig över lagen. Tonårskillarna som fiskar från min brygga brukar sköta sig snyggt men har tyvärr även fått städa bort grillrester från bryggan och det känns trist. Det positiva med ökad närvaro av hyggligt folk på bryggan är att båttjuvar troligen känner sig mer obekväma där.

/Patrik

Se där Patrik, helt rätt av dig.

När det gäller vissa andra synpunkter här så skrivs det om skarpa åsikter gentemot markägare. Tråden startade ju med funderingar kring just vissa markägares sätt att bemöta allmänheten. Min point är enkel och tydlig. Om denne har fel ska denne upplysas om detta. Om det är skarpa åsikter så för all del...
I övrigt har allmänheten att rätta sig efter allemansrätten och inte ta sig friheter denne inte har. Sedan bör vi inte sväva ut så mycket mer här.
 
Allemansrätten är ju ett faktum, det är nåt man som markägare måste vara medveten om. Hur mycket man än önskar att man kunde stängsla av stranden så är det inte tillåtet.

Sen är det klart att man som besökare på andras mark ska visa hänsyn, om man inte gör det så begår man antagligen hemfridsbrott, skadegörelse eller nåt annat beivringsbart brott.

Men om nån badar på "din" strand, trots att det i princip är folktomt där i övrigt, då är det väl lite väl småaktigt att gå dit och försöka hävda att det är en "privat strand"? Att visa hänsyn gäller ju åt båda hållen.

Det vore ju skillnad om du själv ska dit och bada, då kan jag mer förstå beteendet (även om det med största sannolikhet är juridiskt felaktigt).
 
Hade förr tankar på att köpa en stuga med sjötomt. Det finns ju många som inte kostar så mycket alls. Men har har faktiskt tappat lusten efter att ha läst dessa trådar på forumet. Skulle inte alls vara trevligt att ha lagt sina sparpengar på en stuga o tomt, och när man sitter i trädgården o fikar så kommer det inklampandes främmande människor med hotfull attityd: ”jag har Rätt att blabla”.

I allemansrätten ingår inte att klampa in på någons tomt. Tråden gäller privat mark på behörigt avstånd från någons hus.
 
Allemansrättens främsta makt och missförstånd gäller just att passera. Även om nån har strand tomt och sätter upp staket så måste dom sätta upp en grind på vardera sida tomten så folk kan passera.
En sak är ju om huset ligger på spott avstånd från stranden, 10-15 meter enligt gällande regler. Då kan man gå runt. Men är det 50-100 meter så ska det vara en grind.

Detta är ju då om du ska passera, inte stanna och bada eller ha picknick.

Stugägare och fritidshusägare kan inte detta t.ex

Vad gäller trådstartaren så är det bara att titta om badstranden är en allmänning eller ej. Är det en allmänning så ska ägaren upplysas om detta.
 
Allemansrättens främsta makt och missförstånd gäller just att passera. Även om nån har strand tomt och sätter upp staket så måste dom sätta upp en grind på vardera sida tomten så folk kan passera.
En sak är ju om huset ligger på spott avstånd från stranden, 10-15 meter enligt gällande regler. Då kan man gå runt. Men är det 50-100 meter så ska det vara en grind.

Detta är ju då om du ska passera, inte stanna och bada eller ha picknick.

Stugägare och fritidshusägare kan inte detta t.ex

Vad gäller trådstartaren så är det bara att titta om badstranden är en allmänning eller ej. Är det en allmänning så ska ägaren upplysas om detta.

Naturvårdsverket nämner inga explicita antal meter utan talar med om hemfridszon och ju längre och ljudliagre man stannar, desto större avstånd.

Men de nämner grindar utanför hemfridszon, precis som du.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hemfridszon/

Strandskyddet nämns här
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

Jag skulle gissa, men vet inte säkert, att hemfridszon är starkare än strandskyddet, om huset ligger nära vattnet, men kan inte lagars inbördes jämförelsetyngder...

/Patrik, amatörjurist
 
Visst är det så!

N
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

Jag skulle gissa, men vet inte säkert, att hemfridszon är starkare än strandskyddet, om huset ligger nära vattnet, men kan inte lagars inbördes jämförelsetyngder...

/Patrik, amatörjurist

Jag är säker på att du ha rätt. Om huset ligger nära stranden så kan man inte kräva att få vistas där och inte heller kräva att få passera över tomten. Det är därför som många gärna köper ett gammalt fritidshus med strandtomt (som byggdes innan strandskyddet fanns på plats).

Sedan är det en annan sak hur verkligheten fungerar. Frågar man om lov att tillfälligt passera så går det säkert bra i de allra flesta fall.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...