Prisvärt tält för tre

Vi kommer nog inte att gå några längre turer utan nån helg då och då. Men vill inte köpa nått skräp utan nått som ändå håller ett tag. Räcker det med ett tält för 3 om man är 3 lite större personer? Min man är 1,95 m och vår 12 åring brås på sin pappa ;-) några förslag på tält som kan funka?

Hittade det här http://www.teamsportia.se/produkter/outdoor/fjall-och-vandring/talt/fauna-stadjan-3#.Vn_jlknMDqB men hittade inte så mycket info om det när jag googlade. Kan jag hitta ett tält i den prisklassen är jag nöjd.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bergans Rondane 3 är fina om ni vill handla nytt i den prisklassen. Rymligt och robust med stor absid.

Ett annat tips är att utnyttja köphetsen kring Hillebergtälten. Det finns många obetydligt använda tält där ute som man lätt finner med en köpesannons med en budget mellan fyra och femtusen. Fördelen är inte bara att man får ett finare tält, det blir dessutom ett billigt tältanvändande med tanke på att andrahandsvärdet kommer vara ungefär detsamma efter ett par års användning om man lyckas undvika skador på tältet.

Har ni fram till senvåren på er skulle ni nog hinna finna vilken modell som helst på den vägen. Men visst är det trevligt att handla nytt också.

Bergans tält är ett fint tält som är mycket prisvärt. Det fungerar för tre, men bekvämast bor man om man är max två... Särskilt om man är av storleken du beskriver.

Jag och min far är dryga 170 cm, 60-70 kg, och första gången vi använde tältet var vi båda överens om att man hade fått plats med en person till, men att vi helst hade sluppit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips