Prisvärda vandringsbyxor

Hej!

Jag söker efter ett par vandringsbyxor och min maxbudget är 1400 kr. Jag har lite funderingar över stretch, jag är sugen på ett par Lundhags makke, däremot har jag läst att människor klagar på att myggen biter igenom stretch materialet. Är det något jag bör oroa mig över? Jag kommer nämligen bära underställ under byxorna, bör väl vara tillräckligt tjockt? Något som är viktigt för mig är passformen, byxan måste vara någorlunda smal, det får inte hänga och fladdra. Byxorna kommer användas till 1-2 veckas turer i fjällen.

Tack på förhand!
 
Två tankar.

- Om du vill ha stretchpaneler på byxorna kommer mygg och knott bita igenom.
- Om du har tighta byxor kommer myggen och framförallt knott bita igenom, oavsett material, naturligtvis ger underställ lite extra skydd, men du kommer bli överhettad om du vandrar på sommaren och det är bra väder.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Trimtex

Hej!

Jag söker efter ett par vandringsbyxor och min maxbudget är 1400 kr. Jag har lite funderingar över stretch, jag är sugen på ett par Lundhags makke, däremot har jag läst att människor klagar på att myggen biter igenom stretch materialet. Är det något jag bör oroa mig över? Jag kommer nämligen bära underställ under byxorna, bör väl vara tillräckligt tjockt? Något som är viktigt för mig är passformen, byxan måste vara någorlunda smal, det får inte hänga och fladdra. Byxorna kommer användas till 1-2 veckas turer i fjällen.

Tack på förhand!

Själv skulle jag välja typ Trimtex byxor. Långkalsonger om det blir kallt under och regnbyxor över om det blåser mycket. Tunna och torkar snabbt. Sköna även om det är varmt och man vill ha skydd mot grenar och mygg. Men massor av fickor ser tuffare ut.
 
Hej Tobias!

Jag kör 2 olika modeller från Itab.
ett par har tjockade tyg https://itaboutdoor.se/klader/byxor/t-p-fjeld-byxa-2070.html
och ett par med tunnare T & P också.
Varit super nöjd med båda, bra ventilation möjlighet. bra fickor där även karta går ned ( inte självklart på dagens vandrings byxor tyvär.)
bra slitstyrka i tyg och sömmar. ykk dragkedjor.

Lycka till!!!

Från vad jag läst så är den modellen mer lämpad för annat än vandring. Tänker mer på Haglöfs, Lundhags, Fjällräven etc. läste även att ITAB generellt kan vara lite klurigt eftersom man kan få måndagsexemplar, vilket jag absolut inte kan riskera. Vandringen börjar den 10 juli och börjar bila upp den 6 juli.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Från vad jag läst så är den modellen mer lämpad för annat än vandring. Tänker mer på Haglöfs, Lundhags, Fjällräven etc. läste även att ITAB generellt kan vara lite klurigt eftersom man kan få måndagsexemplar, vilket jag absolut inte kan riskera. Vandringen börjar den 10 juli och börjar bila upp den 6 juli.

De 2 modeller jag har funkar alldeles utmärkt till fjällvandring.
ingen skillnad mot de märken du nämner.
Finns de som köper en bil för 500000kr och får måndagsexemplar.
Jag köpte ett par Lundhags kängor som var måndagsexemplar.
Tips är att prova runt om du är osäker.
Lycka till!
 
Nu har väl förhoppningsvis TS hunnit skaffa sej ett par byxor. Annars kan jag rekomendera Norröna svalbard flex 1 eller Noröna heavy duty. Flex 1 är riktigt sköna helt gjorda i et flextyg.
 
Rymliga byxor har förutom knottsäkerheten fördelen att det luftar under yttertyget du kan kyla ner dig med fickor och gylf. Sen blir det lättare att sätta sig i lite rymligare byxor. Kartan vill erfarna ha i napoleonfickan om de blåser så att jacka krävs och i byxorna i goväder. Normaqlskurna jobbarbyxor fungerar utmärkt och för 1500 får du flera par.
ITAB allround fungerar utmärkt 50/50.
go tur
 
Rymliga byxor har förutom knottsäkerheten fördelen att det luftar under yttertyget du kan kyla ner dig med fickor och gylf. Sen blir det lättare att sätta sig i lite rymligare byxor. Kartan vill erfarna ha i napoleonfickan om de blåser så att jacka krävs och i byxorna i goväder. Normaqlskurna jobbarbyxor fungerar utmärkt och för 1500 får du flera par.
ITAB allround fungerar utmärkt 50/50.
go tur

Vad menar du med "fungerar utmärkt 50/50"?
 
Kom nyss hem från fjällen, blev ett par Fjällräven vidda pro. Riktigt snygga och de stora fickorna användes flitigt. Trots att det var klarblå himmel och över 20 grader varmt ute så blev inte benen svettiga. Ett riktigt bra köp, rekommenderas varmt till någon som söker ett par bra vandringsbyxor. Byxorna var även myggsäkra för mig, fick inte ett enda myggbett genom byxorna.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.