Priset på klätterprylar i Sverige

Jag har funderat på det längre. Vad ligger i grund till det? Är det höga skattesatser och arbetsgivaravgifter, sketna leverantörsavtal eller helt enkelt överpris?

För jag tycker nog allt att det borde gå att prispressa det en hel del. Den lokala klätterbutikern säljer i princip bara nybörjarpaket. Det är tråkigt för jag hade gärna köpt saker där för att stödja dem om det inte skiljde så enormt mycket. (ex köper hellre nån slinga från lokala butiken än de större svenska onlinebutikerna) När det gäller friluftsprylar generellt tycker jag inte det är bättre priser utomlands ifrån dock, exempelvis kläder.

Någon som vet nått?

Mestadels höga omkostnader.

Svensk butikspersonal har löner som det går leva på och till och med försörja ett barn eller två.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
moms

vi har väl i regel 5% högre moms. Ibland mer ibland lite mindre

fast vissa internetbutiker i Europa kommer väl upp i tillräcklig omsättning på svenska marknaden för att bli momsredovisningsskyldiga i Sverige

JOnas

Klättring är en liten sport i Sverige jämfört med i t ex Tyskland, Spanien, Italien o Frankrike?

Klättring innehåller väldigt många olika artiklar, hur många olika friends ska t ex inte en välsorterad klätteraffär ha på lager? Typ 30 st och helst tre av varje. Om butiken köper dem för 500 kr /st är det 45000 kr som ska ligga låst enbart i friends. Skor är än värre, du ska ha tio modeller och sju olika storlekar av varje, dessutom samtliga i dublett. Butiken kanske betalar 700 kr/paret för dessa ==> 84000kr för skoförrådet. Osv osv, det är mycket kapital låst i ett butikslager, ska butiken förutom löner och lokalhyra även betala ränta på det banklån man köpt grejer för är det många kronor som måste in varje månad.

Om din butik ligger i Chamonix säljer du kanske tio gånger mer än en butik i Västerås, Chamonixbutiken har alltså större omsättning, varorna ligger kortare tid i lager (säg 10% av tiden som Västeråsbutiken har dem i lager) och betalar därmed mindre ränta och lön för varje sålt par skor. Sen kan de ju pressa La Sportiva om bättre priser för att de beställer 100 par skor varje månad jämfört med butiken i Västerås som beställer tio par skor i månaden.

Som tröst så lär ju med samma matematik en hockeyklubba kosta betydligt mer i Chamonix jämfört med i Västerås...

Economy of scale

Jag tror nog att Västerås/Cham blir en faktor hundra inte 10. Om du som butik ringer upp tex Beal och säger att du säljer fyra fem rep per år i Västerås eller kränger 4-5 rep per dag i Cham och vill diskutera lite rabatter så har man nog ett annat förhandlingsläge.

Varför är Sport Conrad löjligt billig på tex rando-prylar jämfört med intersport i nyköping, ja kanske säljer de 100 fallt mer skidor/skor kanske.

Jag skulle köpa laminerad stålplåt och jag fick ett pris på 50 kr kilot, skitbilligt tyckte jag, ända haken var att man behövde köpa en rulle på 54 ton som levererades på järnvägsvagn!

54000x50 kr var inget jag kunde hostaupp direkt!

Vi tar ett annat exempel IKEA kostar ett LACK bord 50 spänn (kostar ungefär samma över hela världen) hur mycket skulle det kosta dig att tillverka och leverera det til din adress?

Jag läste en gång i en gammal Rock&Ice att den stora Technicien-butiken i Chamonix säljer fler isyxor per år än vad som säljs i Nordamerika...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips