Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek?

Hej hej!

Jag är ny på det här med fjällvandring, när ja tidigare vandrat har jag lånat ett Hilleberg Nalo 2 av en kompis men tänkte att ja skulle köpa mig ett eget tält men har inte råd att lägga så mycket pengar så ja har kikat på två tält från Vango.

http://www.vango.co.uk/force-ten/nitro-200.html

och

http://www.vango.co.uk/force-ten/helium-superlite-200.html

Det som skiljer dom mest åt är vikten och storleken, det första väger 1,9kg men har en rymlig absid, bredare (135 bred och 95 hög) det är lite högre så jag tänker att man kan sitta i det om det skulle bli regnigt. Helium tältet väger bara 1,2kg men verkar trångt(80-120cm bred och 90cm höjd), har liten absid och har lägre höjd så jag tror inte det går att sitta i det. Jag kommer nog använda tältet vår/sommar/höst och oftast med någon vän så de är därför jag funderar över bredden, jag är smal och 184cm lång. Vad ska jag prioritera, vikten eller storleken? Nitro påminner ju om Nalo i sin form och jag kände att de va bra storlek men att ja nödvändigtvis inte skulle behöva den bredden och ju lättare desto bättre tänker jag.

Jag hoppas ja kan få lite hjälp att välja tält, har ni tips på andra tält till bra pris får ni gärna tipsa om det också, Tack!
 
Det är väl en smaksak och prioritering från din sida egentligen... Jag prioriterade plats framför vikt i mitt tältköp när det bara handlade om några hundra gram. Det finns andra som gör en helt annan prio... :)
 
Ten force nitro 200

Nån som vet om det går att öppna två "vädringsfönster" så man får tillräckligt bra genomströmning för att slippa kondens?
/Linda
 
Sitthöjd är viktigare när du blir inregnad. Ligglängd är inte din längd utan hur mycket plats på längden och höjden du behöver med din tjockaste madrass och dito sovsäck. 184 i nakenlängd låter som om 230 ligglängd med sluttande tak över är säkrare för att inte stöta i taket. Å andra siden kanske du sover i fosterställning och drar inte mer än 150cm.
Tältval är sällan enkla, därför precis som med kajaker, kikare och skidor så behöver man olika.
 
Prova innan köp

Jag har ett råd att ge. Prova tältet innan köp. Om ni ska vara 2 personer prova då med 2 personer och ryggsäckar.

Jag har 3 st 2-mans tält, från 0.8 till 2.1 kg . Väljer nästan alltid det tyngsta tältet därför att komforten för mig är viktigare än något kilo mer att bära.
 
Jag håller med, att köpa ett tält utan att ha testat att krypa in i det kan bli ett störningsmoment i många år framöver (om det anses för dyrt att skicka tillbaka efter provuppslagning).
 
En röst på det större tältet. 90 i höjd med sluttande tak blir väldigt trångt. 135 i bredd är lagom för två vuxna även om det ofta räknas som 3 pers, och det tyngre tältet är fortfarande både lätt och verkar kompakt (vid uppslag).
 
Att kunna sitta i tältet utan att behöva böja ner huvudet är viktigt. Inte de första 10 minuterna förvisso, men alla efterföljande...Använda tält i skitväder handlar mycket om enkla saker som sitthöjd, kunna raka undan div skrot åt sidorna i innertältet, ha ordning i absiden, inte få kompisens armbåge i trynet etc.

...Sitthöjd 90 är för lågt för mig, jag är 172...

//J
 
Kvalitén

tycker jag är minst lika viktig, om inte det viktigaste när det gäller en så viktig utrustnings detalj som ett tält är.
Men, det är ju klart att använder man inte tältet tex under en fjällvandring där man tex måste slå upp det på kalfjäll, under hård vind, ösregn osv kanske man kan ge avkall på funktionen och kvalitén.
Riktigt bra tält är dyra om man jmf med de billigaste från Coop eller Biltema. Men det finns många bra tält att köpa begagnade om man anser sig inte vilja lägga ned minst 5000 kr
Ett beg tält av känt märke för säg 3000 kr är i de flesta fall bättre än ett nytt i samma prisklass.

Att prova ut storleken är ju bra men det blir svårt att testa funktionen i fält.... och det spelar ju ingen roll hur bekvämt man sitter om tältet inte håller tätt eller håller överhuvudtaget.
 
Helium Superlite är köpt!

Tack för alla svar! jag köpte mig vango helium superlite tillslut, jag beställde det på postorder från england så jag såg det inte innan men det va precis vad jag väntade mig. Jag slog upp det i vardagsrummet för att kika lite på det och det är trångt med två personer men verkar inte va några problem men med större packning går det nog inte.

Jag bestämde mig för det helium för att ja tänkte jag kunde ha det som mitt första tält och känner jag att jag behöver större så kan jag satsa på ett Nallo 3 i framtiden. Helium är nog perfekt för en ensam vandring, mycket utrymme för 1 person. Jag kan sitta i tältet med huvudet böjt så vid tillfällen jag behöver sitta så fungerar det men det går inte att sitta någon längre tid.

Tältet ser ut att vara av hög kvalitet, golvet är väldigt tunt så jag är lite orolig att det ska gå hål på det men förhoppningsvis så är materialet lika slitstarkt som det ser ut att vara. Nu ska ja bara vänta in säsongen så jag får testa det uppe i fjällen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.