Primus Omnifuel tips

Har nyligen köpt ett primus Omnifuel och skulle uppskatta lite tips om hur man på bästa sätt hanterar det.

- När jag skruvar loss bensinflaskan efter användning kommer det alltid ut lite bensin. Bara några droppar dock. Ska det vara så eller går det att undvika? Vore skönt att slippa bli bensinig.

- Hur gör ni när ni tänder köket? Hur mycket bensin ska sprutas ut till förvärmningen? När drar ni på bensinen igen?

- Andra tips på hur man minskar bensinförbrukningen är också välkomna.

/Johan

avslutad210712

Gäst
johre; sa:
- När jag skruvar loss bensinflaskan efter användning kommer det alltid ut lite bensin. Bara några droppar dock. Ska det vara så eller går det att undvika? Vore skönt att slippa bli bensinig.

- Hur gör ni när ni tänder köket? Hur mycket bensin ska sprutas ut till förvärmningen? När drar ni på bensinen igen?

- Andra tips på hur man minskar bensinförbrukningen är också välkomna.

/Johan

Personligen skruvar jag bara loss pumpen när jag skall kolla hur mycket bensin det är kvar och när jag inte skall använda det på en längre tid. Dessutom är jag väldigt dålig på att vända flaskan upp- och ner för att tömma slangen när jag eldat klart men det funkar ändå bra.

Brukar öppna ventilen ungefär 2 sekunder och sen tuttar jag på. På mitt kök flammar lågan upp lite efter ungefär 30 sekunder. Trodde att det var något fel och kollade med Primus men det är just när lågan flammar upp som man skall öppna ventilen för matlagning enligt dem.

Har inga speciella knep för att spara bensin förutom de vanliga som att koka upp vattnet för pastan och sen tar jag av kastrullen och låter pastan stå och svälla tills den mjuknar. Fungerar väldigt bra även med långsam pasta åtminstone sommartid och tur är det för snabbmakaroner är inte direkt min favorit. Under sommarens vandringar gick det 0,9 L (2 pers + hund i 10 dagar), 0,6 L (3 pers i 7 dagar) och 0,9 L (2 pers + hund i 9 dagar). Under den andra vandringen värmde jag dessutom allt vatten till kaffe, varma koppen etc vid smårasterna för den fjärde personen som var med för att slippa ta fram dubbla kök.

På mitt kök fick jag väldigt låg effekt efter ungefär 25 dagars ihärdigt användande och det var då jag kom på varför det finns en rensnål i multiverktyget. Så rengör munstycket då och då så slipper du laga mat i ösregn med ett kök som inte alls vill vara med.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svaret!

Menar du att du låter hela bensinflaskan sitta kvar på slangen från köket när du har den i ryggan? ..eller bara att du inte skruvar av pumpen. Det är nämligen när jag skruvar av pumpen från slangen som det läcker lite, lite bensin.

Tack för tipsen!

avslutad210712

Gäst
johre; sa:
Tack för svaret!

Menar du att du låter hela bensinflaskan sitta kvar på slangen från köket när du har den i ryggan? ..eller bara att du inte skruvar av pumpen. Det är nämligen när jag skruvar av pumpen från slangen som det läcker lite, lite bensin.

Tack för tipsen!

Jag skruvar lös slangen men lämnar kvar pumpen i flaskan och det gör jag för att jag blev less på den visserligen lilla men ändock så irriterande duschen av heptan jag fick över händerna varje gång jag lossade pumpen från flaskan.

Sedan packar jag köket i den svarta påsen som jag stoppar ner i trangiakastrullerna som jag i sin tur stoppar i en orange Trangiapåse där jag även förvarar Primus vindskydd som jag rullar ihop. Dvs aluminiumfolien man kan köpa för dyra pengar men som ändå fungerar bättre än jag trodde när jag köpte den.

Och en sak jag glömde säga. Köpte ett tändstål som jag tänder köket med. Var lite pirrigt första gången för jag var rädd att bränna mig men det går hur bra som helst. En sak att passa sig för är att om man inte förvärmt köket ordentligt innan man öppnar ventilen så kommer det att bli en ordentligt hög flamma så luta dig aldrig över köket.

Kan också säga att mitt omnifuel nog är en av de grejor jag är absolut mest nöjd med i min utrustning. Lite tungt men har än så länge fungerat kanonbra. Hoppas jag är lika nöjd efter mina första vinterturer för det är därför jag kör bensin istället för gasol.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips