Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar?

Primus har nyligen (under 2022?) bytt leverantör av gasbehållare, och den nya behållaren är några millimeter större i bottendiameter. Detta visade sig när jag försökte sätta den i min trefot (också av märke Primus), och denna gick av, eftersom jag inte visste att den nya behållaren var större. Mejlade till Primus kundtjänst, och de var hyggliga nog att skicka en ny trefot av en nyare modell, som de sa skulle passa bättre. Men icke, den var även den anpassad för den gamla mindre diametern. Störigt!

Jag svarade Primus och tackade för servicen, men att den nya trefoten inte heller passar, och svaret jag fick var ungefär att jodå, den passar visst, ta i lite bara. Märklig inställning... Ungefär som att rekommendera strumpor i strl 36 till nån som har strl 44. "Jodå, ta i lite bara."

Så nu undrar jag om nån här har drabbats av samma problem, och har tips på trefot/stöd som funkar med de nya behållarna?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mitt stöd från MSR har en fjäder som "trycker" det ena av tre fästpunkter mot kanten av gasbehållaren. Jag upplever att den är flexibel i sin diameter.

//P

Några millimeter låter som något som borde gå att fila?
MSR har mycket riktigt ett stöd av metall som är mer flexibelt men har åtminstone förut varit svårt att få tag på.
Biltema har ett jetboil liknande stöd som kan vara utgångspunkt för egenmodifiering.

Tack för input!

Ska kika efter MSR-foten. Annars verkar Biltemas trefot vara modifierbar, utan att man försvagar hållfastheten i den.

Tex PR och ORG kastrull och i Abside i 1p tält utan Trefot = Nej Tack ev all mat på marken vid omrörning ivf brand i yttertält.
Jag har Optimus gröna i plast och med Jula och Biltema får man trycka ner.
Bättre med en i metall men min verkar hålla inga tecken på märken i plasten.
När man monterar den kan man ju lämna lite större vinkel på benen och då får en lite större box plats och funktionen påverkas ej mkt.
Primus utv verkstad verkar ha gubbar med hästarna i stallet så svar förvånar mkt.

Vad är diametern på den nya behållaren? Jag har biltemastödet och kan kolla om jag har någon behållare i rätt (?) diameter. Annars kanske någon annan kan kolla sina stöd.

Jag ghostade min egen tråd. Dåligt forumbeteende, ber om ursäkt.

Den nya behållaren har bottendiameter 113 mm, den gamla 110.

Tältspikar kan ju vara en variant på vissa underlag, men då behöver jag ju ta dem från tältet. :)

Detta är stödet jag fick av Primus: https://www.naturkompaniet.se/primus-canister-stand-p741560/, och jag filade lite på det. Det blev halvbra, men funkar, typ. Intressant förresten att Naturkompaniet skriver i produktbeskrivningen att den inte passar till de nya behållarna, medan Primus själva verkar fortsätta att låtsas som ingenting.

Gjorde samma observation igår med Primus nya gasbehållare och orange plast-trefot från Biltema. Klart onödigt att det inte passar längre. Blir trefoten bakåtkompatibel om man modifierar den?

Gäller detta fler gastuber än de från Primus?

Thure

Senast ändrad:
Gjorde samma observation igår med Primus nya gasbehållare och orange plast-trefot från Biltema. Klart onödigt att det inte passar längre. Blir trefoten bakåtkompatibel om man modifierar den?

Gäller detta fler gastuber än de från Primus?

Thure
Den triangelformade foten som jag filade lite på blev som sagt inte helt bra, och ännu sämre för de gamla behållarna. Men den är också ganska klen i sin grundkonstruktion, enligt mig.

Såvitt jag vet är det bara behållarna till Primus' nya SIP-gas som är större i storleken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips