Primus MultiFuel EX VS Nova+

Jag kör med Jetboil som gas kök vilket jag e mycket nöjd med. Funkar alltid bra.... utom när det e kallt som dom flesta andra gaskök.

Pär: jag tittade lite på dessa både och kök. Det jag hängde upp mig på som fick mig att bestämma mig för Nova var att jag inte gillade det här med att byta munstycken och så, fler delar för mig att tappa bort. Jag e väldigt duktig på att tappa bort saker :)

Men jag slog till på ett Nova+ här i veckan i alla fall, fick hem det idag. Har inte hunnit testa det ännu.

Jag återkommer om ett par dagar med resultatet av mina försök!

Två bra kök...

Jag har både ett Primus MFS (föregångaren till MF EX) och ett MSR Simmerlite. Två kök som enligt min uppfattning har väldigt olika användningsområden.

- Simmerlite:et är LÄTT, men har begränsningen att det bara fungerar med bensin, med fördel kemiskt ren sådan. I övrigt är det ett grymt bra kök med extremt låg bränsleförbrukning. När? I princip alla turer som är korta nog att bära med sig allt bränsle från början.

- Primus MFS, ja, det är en stridsvagn. Väger dubbelt upp mot Simmerlite. Fungerar med typ allt som brinner. Bränslesnålt? - Nja... När? Långa turer/projekt när Du inte vet vilket bränsle Du kan få tag i. Extremt slitage av olika slag. När förmågan att kunna laga allt man har med sig med en multitång och ett paket tuggummi är prioriterad.

Båda köken fungerar bra i kyla och på hög höjd. Båda köken fungerar också bra/helt ok att simmra med, i vart fall efter lite övning. Pannkaksgräddning i absiden brukar fungera utmärkt med båda.

Jag skulle nog låta huvudsakligt användningsområde vara utslagsgivande om jag bara skulle ha ett av dem... För de allra flesta skulle det förmodligen innebära ett Simmerlite.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips