Att det inte är något nytt är jag med på men på vilket sätt är det inte effektivt?
Värmer man inte gasbehållaren är det inte mycket till tryck, utan mer åt det rinnade hållet.
Att det inte är något nytt är jag med på men på vilket sätt är det inte effektivt?
Värmer man inte gasbehållaren är det inte mycket till tryck, utan mer åt det rinnade hållet.
Det är ju just därför man vill ha förvärmningsslingan.
Dâ kan man vända gastuben upp och ner och det funkar i kallare lägen än utan slingan.
för den femhundringen det kostar borde det vara prisvärt, förutsatt att det är hyfsat stabilt och välfungerande.
Effekten är ju bara 2kw, och det är ju bara praktiskt användande som kan tala om ifall det räcker.
Vad hände med Primus Express Spider?
Jag har inte hittat någon som säljer det, eller ens har det i katalogen.
Läste någonstans att det skulle finnas i butik i Februari.
Ett sånt skulle passa mig bra i sommar, men jag vill ju gärna läsa någon liten test först.
Förvärmningsslingan är bättre än ingen vid låga temperaturer.
Det viktiga med köket för mig är att det är ett av de få fristående gasköken på den svenska marknaden som inte väger bly. För oss som aspirerar till mer än värma påsmat och/eller vill ha ett stabilt kök inkl. vindskydd så tror jag det är bra.
Med vindskydd och eta-kastrull får du bra verkningsgrad till en lägre vikt men ngt bökigare system än Primus "totalsystem"
Brännaren verkar ge en smalare spridning än MSR windpro. Det kan vara en fördel med Eta-kastrullen där lågan träffar kastrullcentrum och sedan strömmar gasen genom värmeväxlaren istället för direkt på. Detta har jag testat själv i fält, vattnet kokar först under värmeväxlaren och det ger inte mycket skillnad på koktiden mellan fullt eller optimalt blås på gasen.
Priset: 650 kr istället för 1000-1100 kr för MSR:s variant
Ska bara studera köket i butik också, så man ser hur det verkar