Primus ETA vs. Optimus Stella+?

Jag står i valet att köpa ett gaskök, men har ett bekymmer:
Jag vet inte vad för typ jag ska välja. Två har utkristalliserat sig:

Optimus Stella+ inkl. Terra kastrullset eller Terra Weekend
Primus EtaPower EF
Primus EtaExpress

Det som gör det svårt att välja är att jag troligtvis kommer att använda köket då vid oftast bara är två stycken (men även ensamvandring), vilket gör att jag inte tror att jag kommer utnyttja Primusköket (det stora) till 100%, plus storleken på detta är betydligt större.
Tanken jag har att Optimusköket kommer bli mer flexibelt, då man kan ha ett mindre set med kärl och ett större om man blir fler på turen. Ska man ta Primusköket så är man bunden till att ta med sig hela paketet...!

Vad ska jag göra??? Om ni har bättre lösningar än ovan nämnda så kom gärna med dem (vill ha ett stabilt kök som klarar stora kärl också). Priset måste vara samstämmiga, dvs. runt 1000:- inkl. kärl!

Ivärldsproblem

kräver liknande lösningar, varför göra kök svårare än det är MSR PR räcker både till till två och tre samt är bärvänligare....för solisten.
Vintertid måste du ändå ha et MF kök eller fotogen/bensin. Så utan två klarar du dig inte....
//J

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
MSR Pocket Rocket har tyvärr de saker jag INTE vill ha, dvs.
-ostabil. Jag vill inte att en vind välter mitt uppkok i 4 grader snålblåst, och 20 km i fötterna. Men annars funkar den säkert kanon, om man har plan mark!

Vet någon här om Stella+ kan kombineras med 10mm kärl?

Optimus Crux Lite

Jag hade valt ett Crux Lite för de behov du nämner, liten o lätt samt samma brännare som Stella - dvs den sprider värmen bra även för större kastruller. MSR PR tycker jag inte fungerar optimalt om man har en lite större kastrull då den värmer liten yta centralt på kastrullen.

My 2 cents

Jag hade valt ett Crux Lite för de behov du nämner, liten o lätt samt samma brännare som Stella - dvs den sprider värmen bra även för större kastruller. MSR PR tycker jag inte fungerar optimalt om man har en lite större kastrull då den värmer liten yta centralt på kastrullen.

My 2 cents

Men problemet med stabiliteten kvarstår med Crux brännaren...Eller?

-ostabil. Jag vill inte att en vind välter mitt uppkok i 4 grader snålblåst, och 20 km i fötterna. Men annars funkar den säkert kanon, om man har plan mark!

Om du kan så vänta någon månad, då ska nämligen Primus nyhet, EtaPackLite släppas!! Jag väntar med spänning på att få klämma och känna på det!!

Ska ha samma egenskapar som EtaPower EF, men med mindre packmått (vindskyddet går ner i grytan) och en mindre gryta, 1.2L, lock som fungerar som durkslag, verkar som perfekt för mig i alla fall!

/Malin

Om du kan så vänta någon månad, då ska nämligen Primus nyhet, EtaPackLite släppas!! Jag väntar med spänning på att få klämma och känna på det!!

Ska ha samma egenskapar som EtaPower EF, men med mindre packmått (vindskyddet går ner i grytan) och en mindre gryta, 1.2L, lock som fungerar som durkslag, verkar som perfekt för mig i alla fall!

/Malin

Såg intressant ut med Primus nya kök (pris för detta?), men jag vill nog inte binda mig vid ett så "specifikt" kök. Jag tror att Stella+ kommer tillgodose mina behov vad gäller att kunna variera kärl efter hur många vi är på vandringen, och på det sättet kunna få ner vikten när jag är ensam.

Men problemet med stabiliteten kvarstår med Crux brännaren...Eller?

Ja den lär inte vara lika stabil som Stella men Crux Lite är stabilare än "vanliga svarta" Cruxen, den har en mindre böjlig led.

Kolla upp Karrimor Trekmate, finns på Friluft.se - jag har den också och den är mycket stabil för den typen av kök.

Lycka till.

Jag har för mig att det nämts kring 899:- för Primus nya, känns helt okej för mig. Jo, större grytor vill jag också kunna ha, och då får man köra utan vindskyddet (eller med hemmagjort) och då får man ju en riktigt låg och stabil brännare med slang, som jag gillar skarpt!

/Malin

Fördomsfullheten blomstrar

Nys!
Ät man ute kan man sticka tre tältpinnar i backen och har ett stabilt kök!
Lä fixar man lätt om man kan läsa terrängen.
Men med fixerat tankesätt kan det enklaste bli till berg!
//J

Jag förstår att om man är erfaren i terrängen så klarar man sig bättre, och är mer van vid sin utrustning. Jag som inte varit ute så jättemycket kände efter att ha läst ett ex antal recensioner från bl a. USA och England om just Stella+ verkar vara ett bra alternativ om man som jag ska använda det i "normal" terräng, och inte jagar gram som en tok. Mitt inlägg om ostabilitet var inte ett ifrågasättande av dig seobserver, utan en egen erfarenhet.

Nu är i allafall ett Optimus Stella+ samt Optimus Terra kärl inköpta, så en recension kommer i framtiden! Tack alla som uttalat sig och kommit med synpunkter i denna tråd!:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips