Primus Bifrost H6 eller H4...

Jag ska äntligen få tummen ur och skaffa ett nytt campingtält och kommit så långt att jag bestämt mig för Primus Bifrost. Det enda jag funderar på är om jag ska välja H6 eller H4. Vi är 4 st i familjen, så H4 räcker till och är kanske lättare att placera. Å andra sidan är det ju aldrig fel med lite mer utrymme en regnig dag. Vad jag kan utläsa av bilderna är bara ena innertältet i H6 lika stort som exempelvis Hilleberg Keron 4 och då kan man ju ta ut det andra och få en enorm absid med plats för allt utom havskajaker. Vikten spelar mindre roll, småtält har vi så det räcker. Men man behöver ju inte mer plats än att man får in vad man kan få med i bilen....

Vad hade du valt och varför?

Primus Bifrost H6:
X_PRIMUSBIFROSTH6_4.jpg

Bifrost H4
X_PRIMUSBIFROSTH4_4.jpg

Jag är inställd på H6

Jag/vi har också bestämt oss för tältköp (Primus) och ställer mig samma fråga som du, vi är också fyra pers. Nu blir det nog H6 dels för att min hustru ska alltid ha med så otroligt mycket grejer men också för att det blir lättare att komma in och ur innertältet när man ligger med huvudet mot in/utgång, alltså det blir ingen att kliva över för den som ligger innerst.
Intressant att höra från er som redan använder Primus tält vad ni tycker.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
H6 är bekvämast för vuxna personer

Förutom att den som ligger innerst i ett H4 måste kliva över den som ligger utanför, så har "innersovaren" ett sluttande tak över sig. Ett H6, där man ligger med fötterna inåt, ger en helt annan komfort, åtminstone för vuxna människor.

Men bågarna är hiskeligt långa på ett H6. Man sätter knappast upp det tältet ensam.

I vår scoutkår har vi båda typerna. Själv har jag dock bara bott i H6. Båda tälten är bra och klart prisvärda tält som fungerar bra och står sig bra även i dåligt väder (kraftigt regn och inte alltför hård blåst). Enda anmärkningen jag har är att linsträckarna, som är av plast, glider på linorna när det blåser. Linsträckarna kan ju i värsta fall bytas ut.

/Thor

Dåliga tältpinnar

Glömde påpeka att också tältpinnarna av vinkelböjd ståltråd, inte heller är någon höjdare. Men såväl linsträckare som tältpinnar går ju enkelt att byta ut till bättre grejor om man vill.

I övrigt är det som sagt ett bra och mycket prisvärt tält.

/Thor

Då lutar det åt H6. Det där med huvudet utåt är en sak jag också tänkt på, gillar inte att behöva klättra över folk. Billigt är det hur som helst, snäppet över Stadiumtält och såna funkar ju bra även om hållbarheten inte är nåt vidare. Blir nog att slå till om ganska snart, ska bara diskutera igenom frågan Kåta/tält med familjen.

H6 alla dagar i veckan!
Problemet med plats är mest teoretiskt, H4 är inget litet fjälltält det heller.
Klart värt den extra platsen och komforten det innebär.

//Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips