Primaloft blir tunnare?

Hej, jag har en Montane-jacka (Prism) som jag köpte för många år sedan (2011?). Jag har haft den med mig på många turer, men inte använt den allt för ofta. Nu upptäcker jag att den inte håller värmen lika bra, det verkar som om primaloft-fyllningen har "satt sig". Jag har förstås skadat den som en dun-jacka, men det hjälper inte särskilt länge.

Dum fråga, kanske, men är det normalt, dvs. har jackor med primaloft-fyllning ett "bäst-före"-datum?

Skulle tro att en jacka normalt håller längre än en sovsäck i syntet. Men om du har haft med den på många turer och komprimerat den om och om igen så kommer ju fibrerna så småningom att bli skadade med effekten att den inte längre isolerar lika bra. Bäst före datum har jag inte märkt något av på mina syntetprylar i alla fall.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Skulle tro att en jacka normalt håller längre än en sovsäck i syntet. Men om du har haft med den på många turer och komprimerat den om och om igen så kommer ju fibrerna så småningom att bli skadade med effekten att den inte längre isolerar lika bra. Bäst före datum har jag inte märkt något av på mina syntetprylar i alla fall.

Tack, Tsebring!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips