Portabla sågar?

Finnes det nått test på portabla sågar,
Jag funderar på att skaffa mig en Saber Cut såg som Ultimate Survival tillverkar,
En sådan kostar 340Skr + frakt hos getout.se,
Vet någon ett bättre pris?
Har någon erfarenheter med den sågen eller liknande,
Finnes det något annat märke som har samma konstruktion typ motorsågs kedja?
Jag tänker i första hand att använda den för att fälla träd i olika storlekar som står i vägen i Offpist linjer, Hjälmen börjar bli nött :eek:)
 
Clas Ohlson

Var annars?
Har både en ihopfällbar handsåg samt en ihopfällbar bågsåg, dom blir ca 30-40 cm ihopfällda, med eggen skyddad. kostar ca en hundrafemtiolapp.
En liten handyxa i samma storlek borde också funka.

Men? Är inte träden till för att man ska runda dom...?

/BAX
 
Ser inte skogen för det står en massa träd i vägen!

Klart det är kul med träd att svänga runt, MEN ibland är det för trångt på utsatta plattser,
Jag har fått för mig att en Kedjesåg är effektivare än vanliga ihopfällbara som ofta har ganska små tänder!?
 
Fiskars har en schysst handsåg

Köpte nyss en Fiskars handsåg. Skall ha det främst för att såga ved när jag långfärdar med cykeln men det funkar nog bra att såga lite större prylar med också. Jag köpte den på Globetrotter där den kostade ca 100 kr. Den är väldigt lätt och har infällt blad så den är lätt att bära med sig. Valde Fiskars p.g.a. att de är kända för hög kvalité. /Mothesta
 
Fällsågar

Själv har jag provat sågar av fällknivsmodell, både UTM-sågen och Sandvik och båda sågar otroligt bra. UTM-sågen har jag ofta sågat ved med och dess tänder är väldigt vassa och håller skärpan mycket bra, i alla fall så länge man ser till att ta bort träflisor från sågtänderna när man stoppar undan den i garderoben så att den inte rostar till nästa användning. Inte för att det är något större problem med rost, jag har haft den i säkert tio år och det finns inte minsta rostfläck på den. Sandviks motsvarighet har jag bara provat och fördelen med den är att skaftet är aningen mer greppvänligt. Priset för UTM-sågen är cirka 150 kronor, Sandvik är dyrare.
 
Ev. sågning

Jag har en UTM som jag är mycket nöjd med. Funderar för övrigt lite på det där med att såga ned träd. Det får man bara göra med markägarens tillstånd.
 
UTM var det!

Jag hade glömt namnet på min ihopfällbara, rekommenderas, min funkade i tio år innan plasten sprack i bladinfästningen. Köpte en ny samma dag. Jag har sågat en hel massa träd med den, även ett antal älgskånkar och skärpan har hållit sig ändå. Behändig att bära också. Eftersom det inte är någon skränkning så vill den nypa fast ibland, men det är ju bara att sätta trädet i spänn. Sandviks Laplandermodell är likadan fast dyrare, har inte provat den.
Annars kan du ju skaffa en "lappmachete". Kniv med 40cm-blad, ser tufft ut att ha hängande utefter benet i liftkön ;-).
Sen var det ju det där med att avverka på annans mark....
/BAX
 
Sandviken Laplander

Sandvikens Laplander rockar fett!
Liten, behändig och urstark. Finns hos http://www.recon.se
Hittade den billigare i Skogma katalogen. Typiskt.
Den där överlevnadssågen är till för överlevnadssituationer, inte för att var varannan dag gå ut skogen för att fälla träd.
 
Bågsåg

Jag tycker en vanlig traditionell bågsåg är mycket bra, speciellt om man ska såga i trädstorlek. Sandvik har en modell mindre som passar utmärkt att köra ner i ryggsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steiner83 Portabla vågar Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.