Poncholiner

Det finns en uppsjö av olika poncholiner och vilken gillar ni mest?
Mina änkar är bara snabba klipp



 
Jag har aldrig använt en sådan - åtminstone delvis för att jag sällan bär regnponcho utan i stället (det mer traditionella?) regnställ. Har emellertid också slagits av hur många sådana här produkter som dykt upp på marknaden och undrar nu lite vad jag missat?

Kan någon, som faktiskt kör med dessa, möjligen komma med tips på vad man har den till och som vanlig - klassisk - friluftsutrustning som sovsäck och liknande - inte löser lika bra?
 
Jag har både Helikon-Tex Swagman Roll och Hill People Gears Mountain Serape. De används som rena värmeplagg vid raster, ibland under Jervens Fjellduk eller Helsports motsvarighet.
Fördelen med dessa mot tex dunjacka är att de går att använda som quilt/sovsäck om det skulle behövas samt att de kan värma/skydda i princip hela kroppen, inte bara överkroppen.

HPGs är bättre konstruerad än Helikons, men nästan 3ggr så dyr.
Skulle jag köpa nu skulle jag nöja mig med Helikons. Yttertygen på båda tål inte glödsprätt för fem öre.
 
Senast ändrad:
Hill People Gears Mountain Serape var ny för mig.
Snugpak verka ändå vara billigast men även enklast.

Vad är grejen? Måste väl vara att man skapar ett yttre vindskydd utanpå vad man än har på sig och oavsett kropp. Perfekt i bilen eller kanoten som sitta på, krypa in i eller sova under. Man skapar som ett tält jmf vanliga kläder.
Nackdelar är mer tyg än täckjacka som inte används så det kan nog inte vara minimalistens förstaval.

Men tänk ur tillverkarens synvinkel att ha en storlek på hyllan. Köpa in kollektion måste vara ett risktagande.
 

Tydligen hänger Fjällräven på samma grej med deras prisbild. Eller har de något unikt?
 

Tydligen hänger Fjällräven på samma grej med deras prisbild. Eller har de något unikt?
... som kostar 2700 :-, wow. Helicon Swagman 1800 :-. Båda väger typ 700 gram och brinner väl troligen upp om man är i närheten av lägerelden, eller ? Måste hem och väga den gamla tätvävda yllefilten jag har vid eldstaden i trädgården, blev den plötsligt fältmässig ??
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...