point 65 XP

Hejsan! Jag är ute efter min första kajak. Bara paddlat ett par gånger förut och tycker det är väldigt roligt. Hur som hellst så har jag hela tiden varit inne på en plast kajak, pga att jag vill kunna gå iland överallt. Har kollat lite på Point Sea cruiser och några utav Prijons modeller. Igår så hittade jag ett uthyrningsställe i närheten av mig och kollade ifall inte dom hade någon kajak till salu, det hade dom. En Point 65 XP i fint skick. Priset är 9000 och då ingår paddel och kapell. Tror att den är ett år gammal, får snart svar.

Vad tycker ni, nått att satsa på? Priset känns ju bra. det drar ju iväg om jag skulle köpa t.ex en ny Seacruiser för 14-15000 + paddal, kapell mm.

Läng: 180cm Vikt 77.

Jag ska till stockholm om några dagar så jag tänkte testa en likadan då. :)
 
Nybliven XP-ägare

Hej, PetterPetter.

Jag är nybliven ägare till en XP från 2004 och har bara haft möjlighet att vara ute en gång i den (igår), men det var en mycket trevlig upplevelse - helt i enlighet med vad folk skrivit om den. Jag är något kortare än vad du är (174 cm) och väger 54 kg och fann den såväl lättdriven som stabil och bekväm som sjutton.

Gårdagens paddeltur genomfördes med en hemmagjord stormpagaj (eskimåpaddel) och min XP saknar roder, men jag gled på i ett angenämt tempo oavsett vindar från olika håll.

Med tanke på att den går lös på ca 21000 ny, så låter ju 9000 som ett fullkomligt lysande pris. :) Så mycket havskajak som den är får man inte lätt till det priset. :)

De har lite länkar till tester och annat på Point 65s hemsida.

Mvh
/Samuel
 
Det låter bra :) Synd bara att jag inte kan fara och kolla på den direkt pga att jag jobbar borta. Kommer hem först om 10 dagar så jag får hoppas den är kvar. Men det lät som att det var fler av den modellen. Skriv gärna vad du tycker efter lite fler paddel turer :D

Mvh
Petter
 
Det låter som ett jättebra pris, nästan för bra om kajaken bara är ett år gammal. Men stämmer det som de säger, att den är i gott skick så gör du en bra affär, bara att slå till!

Gå iland överallt kan du för övrigt ändå göra även om du har en glasfiberkajak, det är väl bara att lägga något, en bit drivved, en hård paddelflottör, ett gäng tångrsuskor etc. mellan kajak och klippa?
 
Väntar på besked om årsmodell imorgon. Jag läste fel så det är med all säkerhet inte en 09:a, vore som sagt konstigt bra pris då.

Det är sant som du säger, bara att lägga nått under om det skulle vara klippigt. Jag som är nojig för repor, hehe. Men det har den ju redan garanterat eftersom det är en uthyrnings kajak. Och repor får ju även plastkajaker :)

Sett att det är både roder och skedda på vissa XP, ska det inte räcka med enbart roder eller skädda? Men jag klagar inte ;)
 
Nu fick jag besked. Den är ifrån -07 och är utrustad med både roder och skädda. Nu vill jag bara hem ifrån jobbet fortast möjligt. Hoppas den är kvar då. ;)
 
Köpte en XP från 07 begagnad för drygt ett år sedan, fick den faktiskt ytterligare lite billigare. Det finns en rad trådar här på utsidan där kvalitén på pointar diskuteras och det är nog inget snack om att 07 inte är en lysande årgång, fabriken i Kina lär varit nystartad med en del bekymmer etc.
Det jag fått göra med min efter köpet är att fixa en mängd gelcoatskador på skrovet, vilket väl bara är at räkna med när man köper begagnat. kvalitetsmässigt är det två detaljer som inte varit helt OK på min XP: 1. plasten invändigt är av usel (uppgraderad på nyare modeller), extremt tunn och lättrepad och jag har fått svampiga vattenskador i sittbrunnen inifrån vid två tillfällen. 2. Roderpedalerna är rangliga och har hakat upp sig några gånger (ska också vara utbytta på nyare modeller), har bytt pedalsystemet till ett från VKV nu under vintern.
Sammanfattningsvis får du se upp med en del småsaker utöver det vanliga när du köper en XP från 2007, men om du är villig att lägga ner några timmar på materialvård så får du bra timlön för besväret.
XP går absolut paddla utan roder men den är inte särskilt följsam jämfört med mer flatbottnade kajaker, du får vara beredd att luta ekipaget ganska resolut och den är i mitt tycke direkt obehaglig att paddla i stökigt vatten utan roder, då den surfar dåligt och man måste kämpa riktigt hårt för att hålla kursen. Mitt råd är att om du vill köra skädda-kajak köp en annan modell, särskilt om du inte är van vid paddling utan roder.

Lycka till!
 
hmm, det var inge roligt medelande men viktigt :p Vill verkligen inte behöva hålla på och laga massa gelcoatskador. Hade tänkt mig en i stort sett underhållsfri kajak. Har bara paddlat med roder, vore kul att testa med skedda.

Sen så funderar jag på om jag skulle välja en lite mindre kajak, eftersom jag är ganska nybörjare och kommer troligtvis paddla väldigt mycket själv, om än nära land. Blir nog ett begagnatköp iaf, svårt att hitta nått ink paddel o kapell för ca 10-12 tusen. Men sett att det finns ganska gått om kajaker på blocket nu och uthyrningsställen som säljer ut. Ska snart till stockholm så tänkte jag skulle testa nån kajak där, frågan är vilken. Vill ha en hyffsat snabb kajak, inte överdrivet stadig men inte heller rank och den ska klara packning för ca 2-3 övernattningar. Har inget emot plast :cool:
 
hmm, det var inge roligt medelande men viktigt :p Vill verkligen inte behöva hålla på och laga massa gelcoatskador. Hade tänkt mig en i stort sett underhållsfri kajak. Har bara paddlat med roder, vore kul att testa med skedda.

Sen så funderar jag på om jag skulle välja en lite mindre kajak, eftersom jag är ganska nybörjare och kommer troligtvis paddla väldigt mycket själv, om än nära land. Blir nog ett begagnatköp iaf, svårt att hitta nått ink paddel o kapell för ca 10-12 tusen. Men sett att det finns ganska gått om kajaker på blocket nu och uthyrningsställen som säljer ut. Ska snart till stockholm så tänkte jag skulle testa nån kajak där, frågan är vilken. Vill ha en hyffsat snabb kajak, inte överdrivet stadig men inte heller rank och den ska klara packning för ca 2-3 övernattningar. Har inget emot plast :cool:

Du kanske borde kika på Tahe Wind, har sett dem säljas till ungefär 10-12tkr...

Kolla med kajakriket.se, de har haft annons på blocket med kajaker till det priset.
 
Du kan kika på VKV:s Seabirdkanoter. De kostar några tusen till, förutom PE-varianten som ligger på "4-siffrigt" belopp, men VKV brukar ge god service om något skulle vara fel.
 
Tack så mkt för era tips :) Hittade inteTehe Wind för det priset dock, ska leta vidare.

VKV Hade ju riktigt bra priser på SeaBird kajakerna. North Sea och Expedition fastnade jag för. Såg att Expeditionen är ganska bred, 59cm och 5,27m lång. Kanske bra för mig som är ny men vill inte att den ska vara tråkig heller. Den är bredast akter om sittbrunnen vilket gav den låg bredd i vattenlinjen. Tror ni North Sea går dåligt med roder, jag tänkte den har ju lite grönlandsformer och dom har jag aldrig sett med roder.

På Seabirds hemsida http://www.seabird.nu/ finns även en ny lite mindre modell utav Expedition som är 507 L 58,5 B som ser intressant ut. Funderar på att testa alla tre och se vilken jag gillar mest och sitter bäst i..

Kajakerna ovan kostar alla 12 995 eller 14 695 inkl paddel, flytväst och kapell.

Någon som testat nån utav dessa kajaker? :)
 
Hej

Jag passar på att slänga in en kort fråga här då vi ändå diskuterar Seabird. Hur passar North Sea för lite längre paddlare, jag är 1,90 lång och väger närmare 90 kg. Tror ni den skulle passa mig? Jag gillar designen och priset på den plus att det verkar vara en kajak att utvecklas i.

mvh/Mathias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Disco-Kaj Point 65 slutar med glasfiberkajaker Paddling allmänt 52
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.