Point 65 vs Reval från Estland??

Guest

Gäst
Har sett att det finns en kajak som heter Reval i Estland. Den ska vara identiskt med Point 65XP (tror den heter så i Sverige). Jag har dock inte paddlat XP:n men däremot den vanliga Point 65 under ett par dagar. Det jag undrar nu är hur Revalen är jämfört med den vanliga Point 65 vad gäller beteende, packningsvolym, lättdrivenhet etc...?

/JP

Samma?

Ja, det verkar vara stort intresse för att handla från fabrik!

Troligen skulle "rabatten" vara ungefär densamma oavsett vilket märke det gäller och vilken återförsäljare man skulle hoppa över :)

-Vad kostar en resa till Tallin?
Jag åkte över förra sommaren tor på 36 timmar. Det kostade visst 1400:- har jag för mej.
-Vad kostar det att ta med sej sin bil? Vet ej.
-Måste man övernatta med mat & logi i Estland för att hinna hämta kajaken på fabriken? Vad kostar det? Vet ej!
-Vad kostar körsträckan med bilen? Vet ej!
-Vad kostar införseln? Åtminstone moms 25%
-Följer paddel och kapell med på köpet? Knappast, men vet ej!
-Vad är det värt att ha en svensk garanti? Beror på vad som händer...
Nåja, någon tusenlapp kanske man tjänar trots allt!

Strmbrg,

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skillnader?

forstheim; sa:
Har sett att det finns en kajak som heter Reval i Estland. Den ska vara identiskt med Point 65XP (tror den heter så i Sverige). Jag har dock inte paddlat XP:n men däremot den vanliga Point 65 under ett par dagar. Det jag undrar nu är hur Revalen är jämfört med den vanliga Point 65 vad gäller beteende, packningsvolym, lättdrivenhet etc...?

/JP

Så här svarar point 65 på skillnaden mellan XP och K1RS

K1XP är en snabbare, följsammare och mer "lekvänlig" kajak än K1RS. Den har v-botten med tydliga slag. Akterdäcket är betydligt lägre vilket förenklar bla vid roll och surf. Totala volymen är lägre, vilket ger bättre kontakt och mer känsla i kajaken. Dessa egenskaper bidrar följaktligen till en lägre lastvolym. V-skrovet förbättrar egenskaperna i surf. Skäddan är placerad längre fram i skrovet, även detta med surfen i åtanke. Kajaken är förberedd för roder.

Välj K1RS om Du vill ha en allround kajak med god lastvolym som är trygg i all typ av sjö.
Välj K1XP om Du vill ha en tightare snabbare låg/mellanvolymskajak som är följsammare och mer lätthanterad vid lek och surf.

Vad det gäller pengar så handlar det snarare om 3-4000 kr som man tjäna på att köpa i Estland.
För min del kostade min K1RS ca 8500-9000 sek skattad och klar,resan och uppehälle inräknad. Då fick jag en paddel och kappel för det priset också.

Guest

Gäst
Hej Christer!

Eftersom du har införskaffat en Mari 3-Extra så tänkte jag förhöra mig lite...

* Har du haft några problem med kajaken än så länge?

* Pointen som jag testade härmodagen hade lite problem med rodret som "hakade upp sig" så att det inte gick att få fullt roderutslag åt höger. Har du märkt några sådana tendenser på Marin?

* Hur är skäddan? Sitter den bra skyddad och fungerar den väl?

* Andra saker man bör tänka på när man handlar kajak från Estland?

/JP

Inga störe problem hitills...

Hej!
De problem jag har haft hitills, är att den inte håller helt tätt i främre stuv utrymmet. Vet ej ifall det är luckan eller något annat som läcker. Har inte gjort någon riktig undersökning på detta ännu.

Ett fäste för repen på ovansidan (de som ligger runt relingen) har gått sönder. Jag lyfte kajaken i repet och då gick fästet av. De är kanske inte mening heller att fästerna skall hålla sådant.

Rodret har inte hakat upp sig någon gång, men känns lite trögt. Detta är ju både på gott och ont.. Blir det för lätt, finns det ju inget motstånd alls, när man tar spjärn med foten vid paddling.

Använder inte skäddan så ofta, men den fungerar bra hitills och har inte hakat upp sig eller något. Den verkar fungera bra helt enkelt.

Låt inte de i Estland skriva ner värdet på kajaken för mycket på kvittot. De svenska tullen vet vad kajakerna kostar och går inte på några (låga) fantasibelopp. (Då kan det bli problem i tullen med trovärdigheten)

Annars kan jag rekommendera att handla i Estland, om du orkar med extra besväret (tiden) det tar att resa till Estland. Tallin var en intressant stad i övrigt, värd att se.

Guest

Gäst
Jag tänker nog inte åka över till Estland själv utan få kajaken fraktad till Stockholm istället..och där då hämta den i så fall. Det verkar smidigt efter vad jag har hört från andra.

Man verkar helt enkelt få väldigt mycket kajak för pengarna..så det är verkligen lockande att inhandla en där. Visst, det kanske inte är den allra bästa kajaken..men efter att ha paddlat en Point 65 i 2 dagar och då känt mig trygg i den, inte fått några problem med ont i baken etc så kan det inte vara ett helt fel val..!?

Men är det någon som har koll på hur många liter det rent teoretiskt är möjligt att få plats med i skotten??

Hittar inga uppgifter om det någonstans nämligen...

Reval

forstheim; sa:
Har sett att det finns en kajak som heter Reval i Estland. Den ska vara identiskt med Point 65XP (tror den heter så i Sverige).
/JP
Det här har varit uppe på UTSIDAN tidigare....
Reval och Point 65XP är två helt olika kajaker. Om jag är rätt informerad så bygger Reval på en gammal klassiker som heter "Nordkapp" medan Point 65XP är en nykonstruktion.

Hälsningar

Anders

Hej, ytterligare en fråga kring detta: vet du om det går att få Mari-3 Extran med "vipp-roderreglage". Hmm, har ingen aning om vad det kan tänkas heta, men det jag menar är ett roderreglage man manövrerar genom att trycka tån framåt och den delen av reglaget som är närmast durken är fixerad, istället för att hela fotplattan trycks framåt. Jag vet att de funderar på att sätta på sådana på point 65's K1XP och jag tycker det låter suveränt.
/Anna

Vet inte..

Idagsläget tror jag inte det är möjligt, ifall du inte gör denna ändringen själv.
Men skall Point 65 sätta sådana i sina kajaker, så blir kajkerna som köps från Estland av liknande konstruktion, då den enda skillnaden i dagsläget är frånvaron av Point 65 dekalen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips