Point 65 från Estland

Hej hej!
Jag hörde ett rykte om att Point 65 (eller vad de heter där) bara kostar 4-5000 i Estland för tillfälelt, och båten dit skulle gå på 300 eller så med bil.

Men vart vänder man sig för att kolla upp det hela? Har butikerna i Estland några hemsidor man kan kolla in? Jag har inte lyckats hitta nån än. Finns det billiga paddlar och kapell också där nere?
Nån som har köpt som vill dela med sig av sin erfarenhet?

/Johanna

Vågar man föreslå att du använder dig av forumets sökfunktion eller anses det som lite spydigt? Hur som helst, detta ämne har diskuterats hur många gånger som helst här.. Sök på Point + Estland så hittar du hur mycket information som helst!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
På blocket.se brukar det finnas några K1RS och Reval osv som glada privatimportörer tagit hem på taket.

Svar på Din fråga!

Du hittar kajakerna du frågar efter här:
http://www.eastpole.ee/
Hög kvalite´-trevliga att göra affärer med. Till ett pris som irriterar en hel del på forumet. Kommentarerna kommer eftersom att bli ännu surare typ: jag hade en kompis som ramlade ur en estlandsköpt kajak och linorna lossnade-livsfarligt, efter första provturen gick den sönder och ingen garanti som man får på point 65 osv.
Estland är mycket trevligt som turistland dessutom så jag rekommenderar en tur. Med de nya Eu-införselreglerna finns det också mycket annat att shoppa till lagliga och mycket intressanta priser. Några exempel: En liter vodka eller wisky ca 80 kronor. Starköl ca 2 kronor burken osv.
[Ändrat av larlil 2004-05-04 kl 15:00]

Ps

Javisst finns där paddlar i komposit, kapell mm. att köpa till ungefär halva priset av i Sverige! Ds

Hur tar man sig billigast till Estland med bil? Även om landet är trevligt och spriten billig vill man ju inte gärna att priset för resa + kajak ska närma sig det man får betala i Sverige. Har någon hört sig för (t ex med eastpole) vad det kostar att få kajaken transporterad till närmsta hamn i Sverige?

/PB

Jag håller med - är redan diskuterat

Hej hej
Jag gjorde som någon sa och läste på gamla diskussioner - där finns allt man behöver veta, inkl vad det kostar att få dem att skicka hit en. Annars finns det nån (han annonserade om kajak till salu och ringde mig när jag svarat på annonsen) som säljer helt nya för ca 6-7500 beroende på modell (roder är ju dyrare) och han tar hem den modell och färg du vill till de priserna verkar det som. så du kan ju leta bland "Till salu" också.
/J

Utan vara helt 100 % säker.
Så vet jag att en kompis, funderade på att få kajaken skickad från Eastpoole direkt till dörren.
Du hade han fått en pris uppgift på ca 1000 kr.
Det var billigare, jämnfört med att åka till Estland.
Men samtidigt har du ingen chans att få kolla på kajaken innan. Det trasslar ibland..
Jag hämtade min kajka själv i Tallin, utan några som helst problem.

Erfarenhet av köp

Slog själv till förra sommaren på två kajaker från Eastpole och är både nöjd och lite missnöjd. Det var mycket snack på forumet om att de bara skickar sekundaexemplaren till oss blåögda svenskar. Nu drog köpet ut på tiden då de hade fullt upp och när kajakerna till slut kom så luktade det verkligen nytt om dem.

Upptäckte mindre missformningar i ändskeppen på däck. Alltså längst ut. Om man är observant kan man se att de troligen fått lite stryk då de lyft dem ur formarna lite för tidigt. Förmodligen hade de knappt härdat klart samt att det kan var kinkigt med släppningen från formarna. Jag påtalade detta och det var inga problem. Prutade € 100 och det kan jag leva med. Så även om det var en defekt som de säkert inte skulle våga skicka till Point65 så är det OK med mig, de uppträdde helt sjysst när jag påtalade felet och returnerade de €100 som jag själv föreslog som kompensation.

Nu kunde det ha varit nog med det men tyvärr åkte jag på en miss till som dock inte Eastpole kan lastas för.

Just när kajakerna kom så var jag superstressad och höll på med matlagning, städning och väntade besök på middag. Hjälpte lastbilscahffisen att snabbt lasta av och noterade att kartongerna fått sig någon törn här och där och sade till honom att hoppas allt är OK nu när det transporterats så långt. Det skulle inte var någon fara försäkrade han och lade till att det gick alltid att höra av sig när som helst om det skulle vara några problem. Jovisst du!

Han skulle bara våga visa sig här igen! Packade inte upp förrän på kvällen och det visade sig att någon (chaffisen?) under transporten istället för att lyfta kajakerna lyft ena änden och dragit fram dem på ett betonggolv eller liknande med resutlatet att de slitits ned lite i ändskeppen fast nu på kölen!

Ja, ja för att göra historien lite kortare... Transportbolaget totalnekade och sade att allt var ok hos dem och att jag fick skylla mig själv som satt min signatur på deras papper. Så mycket var chaffisen ord värt. Rotade en hel del i det och bråkade men det var tvärstopp. De skyllde på mig och Eastpole men själva hade de ingen skuld alls....

Min slutsats är att jag trots dessa missöden är nöjd med köpet och inte skulle tveka om det blev aktuellt igen men jag skulle verkligen kolla dem innan jag skriver på något.

//Seglaren

går inte

Hej, försökte beställa en PointK1RS till tjejen från Tallinn men det gick inte. Samma sak när jag skulle köpa min XP. Du kan bara köpa de gamla modellerna som heter Mari 2 etc från Estland. Dom har en misslyckad variant som heter Reval också. Point 65 -serien av Johan Wirsén finns bara hos Point 65. Ett tips för billiga Estlands kajaker (Mari) är http://www.kajakimporten.nu i Stockholm. Du slipper resa dit för någon tuesnlapp extra och har firman på nära hall om det skulle vara ngt. Slutligen, provpaddla en Point XP eller RS innan du bestämmer dig för att köpa. Helt otroliga kajaker, rekomenderas!
Lycka till!

n9johohm; sa:
Hej hej!
Jag hörde ett rykte om att Point 65 (eller vad de heter där) bara kostar 4-5000 i Estland för tillfälelt, och båten dit skulle gå på 300 eller så med bil.

Men vart vänder man sig för att kolla upp det hela? Har butikerna i Estland några hemsidor man kan kolla in? Jag har inte lyckats hitta nån än. Finns det billiga paddlar och kapell också där nere?
Nån som har köpt som vill dela med sig av sin erfarenhet?

/Johanna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips