Plogat: Mälaren vid Bromma

Jag var ute och promenerade på isen idag (10/1) mellan Nockeby och Blackeberg och då såg jag att det finns en plogad bana. Den var lite översnöad men isen såg rätt fin ut. Är det någon som har åkt där nyligen och kan säga hur det är? Och hur lång är banan egentligen - går den hela vägen från Hässelby till Alvik?

Vikingarännets sträckning?

Hej!
Kanske du sett en bit plogad sträcka av Vikingarännet. Dess sträckning är ju Uppsala till Rålambshovsparken ev. Ängbybadet med trolig start den 19/2. Är det någon som vet besked om hur långt plogningen fortskridit? Åkte själv Kungsängen och nästan till Sigtuna och tillbaka idag em. oftast på fin plogad is. Så här står det på Vikingarännets hemsida, citat:

"Israpport Text

Plogningen påbörjad
Redan har plogningen påbörjats. Mestadels är isen under snön mycket bra. Vissa områden med "hård stöpis" finns. Detaljplanering av banan pågår.

Israpporten införd 2003-01-08"

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Plogat Hässelby Värmeverk - Alvik - Tranbergsbro - Rålambshovsparken

karian; sa:
Jag var ute och promenerade på isen idag (10/1) mellan Nockeby och Blackeberg och då såg jag att det finns en plogad bana. Den var lite översnöad men isen såg rätt fin ut. Är det någon som har åkt där nyligen och kan säga hur det är? Och hur lång är banan egentligen - går den hela vägen från Hässelby till Alvik?
=====================================================
Plogat för Vikingarännet från Hässelby KraftVärmeverk - Alvik - Tranbergsbro (tillfrusen isränna som kan passeras) - Rålambshovsparken. På stor del av banan är isen av dålig kvalité, delvis snötäkt av den snö som kommit under lördagen många ställen med knagglig is och fastfrusen snö

Det var plogat söderut från Kungsängen, men bara några kilometer, sen tog det slut. Insen var dock kanonfin. Jag mitt nöt gav inte upp utan knallade på söderut. Fick gå ända till kraftverket, och där låg en stor båt och lastade av och hade förstört isen stora sträckor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips