Plastkalsonger

Köpte ett par fina kalsonger för några hundringar som skulle vara så otroligt bra för svett, värma bra osv. Min erfarenhet av dessa är att de fungerar bäst som ett par extra kalsonger utanpå vanliga i bommul. Som extra kallingar är de sköna och värmande. Sedan kan man säkert använda plastisar om man kortare period ska svettas mycket och sedan hoppar in i tvätteriet.

Min fråga är om jag är felskapt och odlat upp fel bakterier på min kropp eller är det marknadskrafterna som har lyckats ännu en gång ?

Jag hoppas på mothugg men minåsikt är att närmast kroppen ska man ha naturmaterial och plastkalsonger är ett försök att ta bra betalt för ett tyg som igentligen är billigare än bommul. Plastkläderna är ändå dubbelt så dyra som vanliga i bommul.

// Ä

Men för att nyansera det hela så är jag en stor vän av plastkläder under en bommulsT-skirt när man svettas.
 
Personligen så använder jag i mildväder "cykelbyxor" å i lite hårdare så har jag ett par everest med förstärkning på gylfen.
 
Vad närmast?

FMs korta finns i helplast och halvplast. Att erkänna att du brukar bomull utanpå plast innebär poängavdrag......;-)!
FMs under kostar ca 30kr. Cykelbyxor brukar gå att hitta till en 50 lapp.
Finessen med plast förutom att skinnet förblir torrt är ju den otroliga torktiden (efter tvätt). Skall du vara ute länge är ull och siden oslagbara.
Odlar du svamp försök med personlig hygien till omväxling.

God Helg!

Johan K
 
Farmarp

Jo nog är det svamp alt som bildas och möjligt man skulle få till ett par kantareller till en macka.

Men en undran vad är FM ?

Jo det där med peronlig hygien försöker jag testa nu till jul:). Men med plastkalsonger måste man utöva personlig hygien efter 2 timmar.

Men jag vill nog ändå hålla på min åsikt om att plast inte hör hemma i skrevet !!!
// Ä
 
Visste inte att det fanns kalsonger av plast, förutom dom som brukar användas av mycket unga och ibland även av mycket gamla med inkontinensproblem, dvs blöjor.

Misstänker att du egentligen menar kalsonger av något syntetmaterial annat än plast. Fördelen med många syntetmaterial är att dom inte kan absorbera så mycket fukt, utan transporterar det vidare till nästa lager.
Bomull däremot absorberar fukt och känns, när det är fuktigt, kallt mot kroppen till skillnad från t ex ylle.

Därför är det bättre att ha syntetplagget närmast kroppen, som då transporterar bort svett (eller annan fukt :) till bomullsplagget utanpå.

Olle
 
Julle; sa:
Misstänker att du egentligen menar kalsonger av något syntetmaterial annat än plast.

Polyester och nylon är exempel på plaster. Sen kan man av de plasterna göra tunna fibrer som man spinner till trådar och växer tyg av.

Så formellt sett är det nog riktigt att säga att att kalsongerna är av plast, lika riktigt som det är att säga att de är av hår (ylle) eller trä (viskos är väl cellulosabaserat om jag inte minns fel).

Fast helt klart blir det ju missförstånd:)

(Jag använder nästan enbart syntetkalsonger, men då har jag boxermodell som jag tycker känns skönast.)
 
Typiska syntetmaterial i kläder är polyester och polyamid. I många andra sammanhang kallar man detta för plast. Blöjsnibbar är möjligen gjorda i polyeten men annars är nog största skillnaden på "plast" och "syntet" att man gjort fibrer som sedan vävts till textil, när plast används i klädesplagg...
 
Polartec

Misstänker att du egentligen menar kalsonger av något syntetmaterial annat än plast. Fördelen med många syntetmaterial är att dom inte kan absorbera så mycket fukt, utan transporterar det vidare till nästa lager.
Bomull däremot absorberar fukt och känns, när det är fuktigt, kallt mot kroppen till skillnad från t ex ylle.

Därför är det bättre att ha syntetplagget närmast kroppen, som då transporterar bort svett (eller annan fukt :) till bomullsplagget utanpå.

>>
Plasten heter Polartec !!!

Jo jag köper iden med att svetten kommer ut men att det luktar så mycket tycker jag tyder på att något är fel. Det funkar ju mycket bra på överkroppen med plast närmast kroppen. Då återstår frågan om det är fel på min svampodling? Att det sedan står att de bara går att tvätta i 30 C gör saken inte bättre.
 
Craft och blöjor

Craft har T-skirts som är underbara mjuka fina och ser bar.

Skulle man inte kunna ha en pappersblöja på skidturer osv som suger upp fukten och sedan eldar man bara upp den ? Finns det något sådan som jag inte känner till. nu är jag inne på slit och släng igen ... fula tanke men det skulle vara bra på långturer.

Sune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.