Plask plask plask

Jag börjar bli förtvivlad och uppgiven. För en dryg månad sen köpte jag till slut en vingpaddel (Kajner 4 S) efter 20 års träning med en plattpaddel. Den har gett mig 20 år med styrketräning eftersom jag gillar att ta i max, men har alltid haft mer eller mindre problem med underarmarna.
Därför köpte jag vingpaddeln. Den vänstra sidan funkar hyfsat, inget större plaskande, men den högra ...! Vid isättningen låter det som om man slår en handflata på vattenytan.och en kaskad av vatten stänker bakåt. Sen när paddeln ska upp ut vattnet, blir man duschad att vattnet rakt på skallen, inte så skönt nu när det blir allt kallare. Hur jag än försöker, blir det fel.
Finns det någon som varit i samma situation och kanske har några tips? Eller är det lika bra att återgå till plattpaddeln...?

(Jo, jag vet, jag har alltid haft svårt att fatta mig kort ...) ;)
/Armas

PS. Kajaken är en Struer Raptus, snäppet trögare än en turbåt.
 
Träning

Jag tror inte ditt problem är så ovanligt. Det snabbaste sättet är att vända sig till någon som är van att paddla med vinge och få tips och lära sig av dem. Kanske paddlarklubben där du bor har motionsaktiviteter eller om du kan övertala en racingpaddalre att få träna en gång med dem.
 
Det låter som att vikeln på din paddel inte är optimal i förhållande till ditt isätt. Utifrån din beskrivning är jag dock inte helt säker men jag tror att vinkeln mellan bladen troligtvis är för stor.

Det där är ett vanligt förekommande fel bland ungdomarna jag tränar men det brukar också vara lättlöst. Det är bara att ändra vinkeln och provpaddla tills du hittar rätt dvs. plaskandet försvinner, förutsatt att du har en delbar paddel. Annars blir det lite jobbigare...
 
Låter som att paddeln sätt ner i vattnet med förmycket vinkel mot ytan. Prova försöka sätta i paddeln mera verikalt, kanske också att du börjar dra innan paddeln kommit ner i vattnet och fått grepp.

Vad gäller vinkeln på bladet brukar vinkeln göras mindre på vingpaddlar än plattpaddlar.
 
Jag har lite av samma problem,sugen på en vinge(kajnerpaddeln du har är en stark kandidat)
Paddlar för det mesta med en vanlig plattpaddel men lånar ibland en vinge på klubben
bara för att testa lite men det är svårt att få till det!

Delvis är det väl ovanan att paddla med vinge och det i kombination med att jag kör
med 0-vinkel på min plattpaddel och att klubbens vingar är fasta med rejäl vinkling
gör ju att det blir lite knepigt..

Funderar på att köpa en del/ställbar vinge för jag gillar verkligen hur vingpaddeln
greppar i vattnet.

Paddlar oxå rätt ofta i klubbens struer raptus,en skön "lagom"kajak :)
 
Ett vinklat ämne

Det var flera goda råd och kanske vinkeln är det viktiga i sammanhanget. Ska fortsätta testa olika vinklar. Jag tror att jag måste paddla riktigt lugnt för att få in rätt teknik. Jag är tyvärr mycket resultatinriktad och vill göra bättre tider hela tiden.
Det verkar ändå som om en vingpaddel är snabbare än en plattpaddel, även för mig. Efter bara några turer med vingen körde jag min 9,25-slinga och fick en tid som var nästan lika bra som årets bästa med plattpaddeln! Och detta trots att tekniken var bedrövlig och det därför inte gick att ta i särskilt mycket!
Bara jag får in tekniken (nästa år ?) , ska det nog bli paddla av ...

/Armas
 
Jag har i peioder samma typ av "bekymmer" som du. Vänster paddelblad går i snyggt med höger stänker. Har löst det genom att börja med höger sida. Vrid skaftet i högerhanden i olika vinklar tills dess att du hittat ett grepp som gör att paddeln går i rent. Ändra sedan vinkel på paddeln så att även vänster blad går i rent. Om du har höger hand som styrhand så gäller det sedan att inte låta höger grepp vridas i handen. Då borde det sluta plaska för all framtid :)

/LaRs

http://bloggen.motionspaddla.nu
 
Det är möjligt att det handlar om vinkeln mellan bladen men en annan anledning kan vara att du drar paddeln bakåt samtidigt som du sätter i den. Skulle det vara så är det lätt att se på att det under draget bildas luftvirvlar i vattnet vid bladkanterna. Paddeln skall alltså stickas ner i vattnet utan fart bakåt. Först när hela bladet är i vattnet skall du börja dra bakåt. Gör du rätt skall det inte bli några luftvirvlar vid bladkanterna. För högerhänta brukar det vara lite svårare att få till den saken på höger sida och vice versa för vänsterhänta. Man är helt enkelt lite ivrigare med den handen.

Det här är lite svårare att få till med en vingpaddel än en plattpaddel eftersom vingpaddelns blad är vinklade svagt framåt.

Får du till den här detaljen kommer din verkningsgrad att öka eftersom din paddel då slirar mindre genom vattnet. Jag har hört en siffra på att bladet slirar cirka 15 cm bakåt om du har luftvirvlar vid bladkanterna och bara 4 cm om du inte har det. Fast det måste ju vara beroende på hur hårt man tar i. Hur som helst kommer du längre per paddeltag. Håller du konstant paddelfrekvens kommer din fart alltså att öka och paradoxalt nog blir det jobbigare trots att verkningsgraden ökat. Håller du däremot farten konstant och istället sänker frekvensen blir det mindre jobbigt vilket stämmer med den ökade verkningsgraden.

Mvh, Klas
 
Intressanta åsikter

Tack för rådet. Får se om man kommer ut någon mer gång i år, det är ju inte precis något ljuvligt paddlingsväder ...:( I alla fall ska jag testa ordentligt vid nästa paddling, i år eller nästa år.
Jag börja dock få in tekniken lite bättre = lite mindre plask.

Jag längtar redan efter våren...

Armas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.