Har själv varit på Sylarna många gånger, sommar och höst, dock ej vinter ännu. Har varit på den gamla stationen (en som brann), bott i självhushållet då stationen var stängd samt bott inne i nya eller tältat några kilometer bort.
Det är en knutpunkt, med en högalpin topp som är nåbar för de flesta. Den som söker den totalöa ensamheten har tex Arjeplogsfjällen att besöka, där kan du nog bli hur ensam som helst.
Att de nu ska bygga en ny station istället för den nu 30 år gamla slitna som finns där är väl inget konstigt, synd att de ska riva den gamla, men antar att med förändrade krav så blir det enklare att konstruera nytt än att renovera/bygga ut.
Kommer säkert att besöka den nya också nån gång, är inte tillräcklig fin för att avfärda det hela med att jag inte passar in. Passar nog inte lite varstans tror jag
Det finns ju gott om platser i väglöst land med inga hus, vindskydd eller små självhushållsstugor. så varför inte ett fåtal större stationer. Det har ju funnits en fjällstation på platsen i ganska många år nu (sen 1933 närmare bestämt) så det är ju inte direkt många skribenter här som minns tiden innan.
Men då min första fjällvandring var just till denna relik från 1933 så är jag platsen tacksam, utan den kanske mina föräldrar inte burit ut mig och jag aldrig fått ett fjällintresse, och det vore hemskt tycker jag.
Så istället för att fnysa på näsan, se dessa stationer som inkörsportar till ett fjällintresse