Planering av roadtrip

Okej.
Den här tråden riktar sig till er! Utsidan-expertisen...

Jag och min rep/livskamrat har 7 lediga veckor och en bil att förfoga över i sommar.
Våran plan är något lös änsålänge men vi utgår från malmö i slutet av juni och några mål är:

Blåmannen på kvalöya
Klätterhytta på Kvalöya
Lofoten
Stetind
Ev. Stavangerområdet

Men vi skulle även vilja klättra litegrann i sverige/norrland påvägen upp till nordnorge.
Där har vi tittat lite på:
Offerhällan
Stugun

Det är nu vi behöver er hjälp. vart tycker DU att vi ska åka?
Vi vill lägga tonvikten på den fina klättringen i norge, men gärna se ett litet urval av vad sverige och i synnerhet norrland har att erbjuda.

Jag klättrar gladeligen upp till 7- på trad och något högre på bult, men fin klättring i lägre grader uppskattas likaväl.
Min kamrat klättrar uppåt 5+ på trad men följer i min nivå.

Tack på förhand
Petter (& Joanna)
 
Ringkallen i Nordingrå är en pärla ni inte får missa.
Passar bra att ta innan ni svänger av inåt landet mot Stugun.
 
Offerhällan är given...

Nån timme från Offerhällan är Blåberget , som nästan är obligatoriskt att åka till om man är i närheten. Stort, fint berg med kanonbra klättring. Att dessutom Umeåklättrarna gjort camping där till en riktigt behaglig uppelvelse med dass, vindskydd och najs eldplats är inte heller helt fel.

Ringkallen ÄR obligatoriskt.

Runt Sundsvall har du ju Midskogs och Brattberget också.

Sen avslutar du resan med en tur till klassiska Mörkberget (kolla bilderna!!) i Hälsingland. :)
 
Skjomen, söder om narvik ska visst ha en del fina klippor. Förare (ej komplett?) finns nog på kiruna klätterklubbs hemsida. Bilder från skjomen kan man hitta på topptur.nu, narviks klätterklubb mm.

Jag tycker att niemisel är ett måste om man är på väg norrut och kan tänka sig lite sportklättring i lite högre grader.

Brattberget kan ni hoppa över.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.