Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön

Kanske det är lite tidigt att redan tänka på nästa sommar men jag planerar en lång tur och det är roligt att syssla med det, nu när det är så mörkt ute hela tiden.

Jag planerar en vandring från Nordkapp till Kautokeino, Kilpisjärvi, Abisko, Ritsem, Sulitjelma,
Lønsdal, … Åre/Storulvån och slutligen till Grövelsjön.
Än så länge har jag planerat 86 etapper och här uppstår mitt problem: jag kan inte hitta en bra led mellan Hattlefjelldal/Kittelfjäll och Åre/Storulvån.
Här finns det en översikt över alla etapper med kartor och kilometer

Jag är inte säker om jag orkar att gå igenom Børgefjell nasjonalpark “Du finner lite som er tilrettelagt i form av hytter, broer eller merkede stier “ på norska sidan. Nationalparken är säkert fantastisk men jag är realistisk nog att inse att jag kommer att vilja gå söderut så snabbt som möjligt när jag är redan där nere.
På svenska sidan verkar det vara kors och tvärs på landsvägar åtminstone 300km runt omkring Gäddede?

Finns det någon som har tipps eller förslag?
Gärna också vad som gäller de andra etapperna.
 
Nej, det är absolut inte för tidigt att planera för nästa sommar! Och en sån här megatur kräver nog en hel del förberedelser. Dessutom är ju planeringen halva nöjet......

Jag utgår från att du känner till Gröna Bandet och Vita bandet. Här finns många trevliga färdbeskrivningar.

http://www.vitagronabandet.se/sv-SE

Jag har läst rätt många och ser att problemet är etappen Gäddede - Åre. Här väljer de flesta att gå långa sträckor på bilväg. Inga leder finns och fjällvärlden ligger rätt långt västerut och är heller inte heltäckande. Men detta vet du förstås.

Däremot ser jag inga problem att hitta bra leder från Kittelfjällsområdet och ner till Gäddede. Det finns till och med några alternativ att välja mellan. Du har förstås fjällkartan på nätet

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Lycka till med din fortsatta planering och kommande tur!

Hälsn Pelle
 
Det finns inga leder i oldfjällen och sösjöfjällen men fjällen där är inte speciellt svåra att ta sig fram i ledlöst. Funderar på gröna bandet och isåfall kommer vi att gå i dessa fjäll.
 
Jag planerar en vandring från Nordkapp till Kautokeino, Kilpisjärvi, Abisko, Ritsem, Sulitjelma,
Lønsdal, … Åre/Storulvån och slutligen till Grövelsjön.

Än så länge har jag planerat 86 etapper och här uppstår mitt problem: jag kan inte hitta en bra led mellan Hattlefjelldal/Kittelfjäll och Åre/Storulvån.

Lustigt jag satt precis med samma dilemma. Någon direkt bra hemsida för vandring i svenska fjällen finns tyvärr inte. Vad jag kan se. Mycket info finns såklart hos STF men det kräver miljarder klick för att hitta det man söker och sträckan norr om Åre samt norr om Abisko saknas.
 
Tack för hjälpen än så länge!

Har såklart kollat alla fjällkartor och vet att det finns olika möjligheter att ta sig till Åre. Tänkte bara att någon har kanske en bra idé eller vandrat sträcken själv.
 
Lustigt jag satt precis med samma dilemma. Någon direkt bra hemsida för vandring i svenska fjällen finns tyvärr inte. Vad jag kan se. Mycket info finns såklart hos STF men det kräver miljarder klick för att hitta det man söker och sträckan norr om Åre samt norr om Abisko saknas.

Om du vill vandra på leder norr om Abisko är det väl mest Nordkalottleden och om den hittar man faktiskt mer på norska eller finska sidor.
 
Det är ju många fler som gått Norge på langs än vad det är folk som gått Gröna bandet, och många av dem har ju kartor ute.
 
Om du vill vandra på leder norr om Abisko är det väl mest Nordkalottleden och om den hittar man faktiskt mer på norska eller finska sidor.

Jo jag såg att de flesta verkar välja den leden det är antagligen en fin sträcka. Jag var lite inne på att endast gå i Sverige därav det begränsade utbudet av vandringsfakta över området.

En annan sak jag funderade över var om man skulle klara sig med att proviantera längs vägen eller se till att få depålådor utskickade. Det skulle kännas bäst att köra utan lådor men risken är väl att det blir megadyrt istället då prisnivån längs vägen inte riktigt är som i en storstadssupermarket.
 
En annan sak jag funderade över var om man skulle klara sig med att proviantera längs vägen eller se till att få depålådor utskickade. Det skulle kännas bäst att köra utan lådor men risken är väl att det blir megadyrt istället då prisnivån längs vägen inte riktigt är som i en storstadssupermarket.

Det beror nog hur mycket av leden du vill gå?
Jag ska ju börja på Nordkapp och det finns bara väldigt få ställen där man kan handla mat ner till Abisko. Ibland ju bara en Statoil under en hel vecka. Därför väljer jag nog att skicka mat till mig själv. Vill inte äta mensinmacksmat under tio mil...
 
Jag tänkte vandra så mycket som möjligt nästa år.
Året efter kan jag även gå vidare från Grövelsjön till Lindesnes och fullföra Norge på Langs. För det finns ju inget krav att göra det på en gång.

Nä precis man kan ju lägga upp det hur man vill. Min tanke var att gå bara i Sverige nu och bara gå i Norge när jag kör Norge på langs en annan vacker sommar :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.