Pjäxor till turskidor?

Jag har ett par längdskidspjäxor jag köpte tillsammans med längdskidorna förra vinter. Men nu vi jag åka turskidor. Måste kag löpa nya pjäxor? Isåfall några tips innan jag handlar.

Jag har ett par längdskidspjäxor jag köpte tillsammans med längdskidorna förra vinter. Men nu vi jag åka turskidor. Måste kag löpa nya pjäxor? Isåfall några tips innan jag handlar.

Det beror på vad det är för bindningar på dina längdskidor, oftast så brukar turskidor ha en liknande men lite grövre variant av bindning än den som normalt sitter på längdskidor och då är det olika pjäxor som gäller.

Tänkte du hyra/låna eller köpa turskidor?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det beror på vad det är för bindningar på dina längdskidor, oftast så brukar turskidor ha en liknande men lite grövre variant av bindning än den som normalt sitter på längdskidor och då är det olika pjäxor som gäller.

Tänkte du hyra/låna eller köpa turskidor?
tror jag hyr imorgon och lär mig lite mer. Bor i fjällen så tänkt köpa. Cyklar mkt fjällhoj på sommaren så detta är ett vinterkompliment. Lär köpa. Bet inget om bindningar faktiskt. Ska kolla.

Då är det nog värt att satsa på nya pjäxor och grövre bindningar för turskidorna. Du kan ha längdbindningar på turskidorna men det blir inte lika stabilt och hållbart. Även turpjäxorna brukar vara lite grövre, varmare och bättre att gå i.

Då är det nog värt att satsa på nya pjäxor och grövre bindningar för turskidorna. Du kan ha längdbindningar på turskidorna men det blir inte lika stabilt och hållbart. Även turpjäxorna brukar vara lite grövre, varmare och bättre att gå i.
Tack f info.

Är turskidor bättre om man vill åka utför lite grann än vanliga längdskidor. Man kanske hittar en sluttning med nysnö ibland😄

Begreppet turskidor spänner från skidor som är identiska med längdskidor fast en aning bredare till ganska breda skidor med stålkant och midja.

De jag har använt är Fischer E99 Crown och med dem kan man ta sig fram nästan överallt och både uppför och nedför.

Beskriv dina längdpjäxor. Bindningen är ofta mindre begränsande vid utförskörning än skidor och pjäxor. Hur långa skidor har du tänkt dig? Mkt lättare svänga med kortare turskidor.

Finns en hel del gamla trådar med råd om turutrustning.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips