Pjäxor till både skridskor och längdåkning?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Personligen föredrar jag en lite tightare passform dvs numret mindre skor vid skridskoåkning jämfört med skating på skidor.

Skomodellerna fungerar bra till bägge aktiviteterna men med nackdelen att de flesta varianterna inte är så promenadvänliga utan tvärtom ofta rätt halkiga.

Thure

Rent fysiskt ska ju bindingarna på skidor och skridskor vara komaptibla om det ska funka tekniskt.

Sedan beror det väl på vilken typ av längdåkning du pratar om - många turskidpjäxor används som skridskopjäxor. Låga skidskor typ gympadojor funkar inte bra för skridsko men lite högre och stabilare funkar och oftast krävs nog som tidigare sagts skatepjäxor för att få tillräcklig höjd och stadga för foten vid skridskoåkning.

I skidspåret styr ju skispåret skidan som dessutom är bredare än skridskon på blank is - dörför krävs mer stadga för foten vid skridskoåkning - antingen som stabilare sko eller delvis i form av starkare fötter.

Själv åker jag löshälsskridskor med Alpina 1550 på fötterna som skulle kunna dubbla som turpjäxa men inget jag skulle flå runt i elljusspåret med.

/Patrik

Vår nioåring är inne på sitt andra par Alpina combi-pjäxor (för både skate och klassisk skidåkning) som har en lite styvare "plastgrej" upp från hälen runt vristen (lite stabilare) och en kardborre ovanför. För honom fungerar detta och han upplever att han får tillräcklig stabilitet. För oss föräldrar gör det att han kan ha samma sko till både skidor och skridskor (= billigare eftersom hans fötter växer).
Däremot tror jag inte att de är så praktiska att gå långa sträckor mellan eller till och från sjöar med.

/Anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips