Pjäxor till både skridskor och längdåkning?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Personligen föredrar jag en lite tightare passform dvs numret mindre skor vid skridskoåkning jämfört med skating på skidor.

Skomodellerna fungerar bra till bägge aktiviteterna men med nackdelen att de flesta varianterna inte är så promenadvänliga utan tvärtom ofta rätt halkiga.

Thure

Rent fysiskt ska ju bindingarna på skidor och skridskor vara komaptibla om det ska funka tekniskt.

Sedan beror det väl på vilken typ av längdåkning du pratar om - många turskidpjäxor används som skridskopjäxor. Låga skidskor typ gympadojor funkar inte bra för skridsko men lite högre och stabilare funkar och oftast krävs nog som tidigare sagts skatepjäxor för att få tillräcklig höjd och stadga för foten vid skridskoåkning.

I skidspåret styr ju skispåret skidan som dessutom är bredare än skridskon på blank is - dörför krävs mer stadga för foten vid skridskoåkning - antingen som stabilare sko eller delvis i form av starkare fötter.

Själv åker jag löshälsskridskor med Alpina 1550 på fötterna som skulle kunna dubbla som turpjäxa men inget jag skulle flå runt i elljusspåret med.

/Patrik

Vår nioåring är inne på sitt andra par Alpina combi-pjäxor (för både skate och klassisk skidåkning) som har en lite styvare "plastgrej" upp från hälen runt vristen (lite stabilare) och en kardborre ovanför. För honom fungerar detta och han upplever att han får tillräcklig stabilitet. För oss föräldrar gör det att han kan ha samma sko till både skidor och skridskor (= billigare eftersom hans fötter växer).
Däremot tror jag inte att de är så praktiska att gå långa sträckor mellan eller till och från sjöar med.

/Anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips