"Pinnskydd" NNN BC-pjäxor?

Jag köpte de svarta och min enda invändning är att de sticker ner på undersidan på mina alinakängor - dvs man kommer att gå på en liten tåkloss ("omvända klackskor") - vet inte om det gör någon praktisk skillnad men det syns. Även Blekinge är alltför isfattigt för att jag ska ha haft anledning att kunna prova, tyvärr.

/Patrik
Jag reagerade också på den lilla förhöjningen, men inser att den materialtjockleken nog behövs. Vi får väl se om det blir störande IRL, några får ju vara testpiloter :)
 
Återkoppling
OK, hoppades på mer is härnere och därmed längre testperiod, men det ser mörkt ut så jag får nog skriva något efter bara några få längre turer.

Det har ändå blivit en hel del traskande med skydden på grus, naturmark och asfalt, och än har inget ramlat av. Förhöjningen känns på hårda underlag, men är inte särskilt störande.

Jag har inga som helst problem med av/påtagning, vilket en del undrade över. Bättre att de är lite hårda än borttappade. Det går enkelt att "klicka i" skydden med tån mot hårt underlag (läs: is när man ska gå av) utan att hjälpa till med händerna. Vid avtagning bänder jag av dem med pikspetsen. En minimal ”styrgrop” för pikspetsen i framkanten vore en förbättring, men lätt att fixa själv.
Att trycka/vrida av skydden med händerna bjuder lite motstånd, men handlar mest om rätt teknik som man får in snabbt. Jag klarar det, fast jag har storlek 6 i vantar :). Men använder mest pikspetsen som sagt.
 
I brist på is har jag gått in mina nya pjäxor på kontoret, hårt golvunderlag och då mina pjäxors sula (alpina 1600) svänger upp lite framtill så upplever jag inte tjockleken som störande, märker den inte alls.
Har även provåkt på is en tur i helgen, då vinter kom på kort återbesök.
Klossarna sitter bra fast, nästan väl bra, glömde prova att ta av med pikarna, gjorde det bara för hand. Går att köra bil med, det är mer kängorna som är styva och därmed inte perfekta för bilkörning.

Jag rekommenderar dem som de är, givet att man har de uppsvängda yttersulorna jag har, så man inte känner att man går på klossarna. Joanna verkar ha plattare/inte uppsvägnda sulor på sina kängor och upplever det jag befarande men slapp uppleva. Jag funderade före prov att fila ner tjockleken lite men låter dem vara som de är.

/Patrik
 
Många gör egna pinnskydd av en bit rostfri plåt. Typ knappt 1 mm i tjocklek. Jag köpte en liten långpanna i rostfritt på loppis för matrialet.

Jag har det smala gamla Salomon SNS-Profil bindningssystemet inte Rottefella BC.

Det gula är en elastisk gummilina "shock cord"

Thure



OI004074.JPG
OI004077.JPG


OI004078.JPG
 
Senast ändrad:
Många gör egna pinnskydd av en bit rostfri plåt. Typ knappt 1 mm i tjocklek. Jag köpte en liten långpanna i rostfritt på loppis för matrialet.

Jag har det smala gamla Salomon SNS-Profil bindningssystemet inte Rottefella BC.

Det gula är en elastisk gummilina "shock cord"

Thure



Visa bilaga 40943Visa bilaga 40944

Visa bilaga 40940


Jag föredrar att ha plastbitar framför metall bitar i fickan på jacka eller ryggsäck då jag åker. Det ser lite vasst ut med plåtbitar,men funkar det för dej så är det ett fint GDS-projekt.

Mina köpta är nog nutida GDS, dvs en 3Dprint.

/Patrik
 
Återkoppling #2 efter denna säsongs hittills dryga 300 km på skridskor, med en del förflyttningar på land.
Skydden funkar fortfarande utmärkt; har aldrig lossnat men ändå enkla att snäppa på/av. Jag ändrar mig dessutom om den skarpa lite förhöjda bakkanten: den fungerar väldigt bra som halkskydd på typ frusna stigar genom vassen eller om man måste gå en bit på isen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
Arneri Skatebindningar för NNN sko? Långfärdskridsko 5
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
Tmas NNN Nis? Långfärdskridsko 18
davgus Avmontera Rottefella NNN BC Långfärdskridsko 8
torpet Monteringsproblem NNN Långfärdskridsko 7
mihaliska Rottefella NNN R3? Långfärdskridsko 4
sara-sara Rottefella BC NNN med metallbygel Långfärdskridsko 3
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
tango Nya stabila pjäxor? Långfärdskridsko 12
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
sigvardson Pjäxor Långfärdskridsko 2
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
jjoh Pjäxor Långfärdskridsko 7
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.