"Pinnskydd" NNN BC-pjäxor?

Har köpt nya skridskopjäxor med NNN BC och har på mina gamla en liten skyddsbricka för fästpinnen och skulle gärna vilja ha sådana även till de nya pjäxorna. Jag hittar bara stora, med eller utan dubb, t ex hos pikmakarn
eller skatepro
Men jag skulle helst vilja ha sådana små (bara under pjäxan) som jag har till gamla pjäxorna, och ja, jag vill ha ett par skydd till varje pjäxpar. Någon som vet var jag kan köpa sådana som finns på bilen eller liknande små
Eller finns någon som kan 3Dprinta och skicka mot rimlig ersättning?
Eller någon annar fiffig GDS-lösning?

/Patrik

20230104_203711.jpg
 
Pikmakarens är väl inte till BC-system (utan till vanliga skejtpjäxor?).

GDS-lösningen är väl kanske att såga av det man inte vill ha på den BC som skatepro säljer (om jag förstår dig rätt vill du ta bort det framför tårna som underlättar att ta bort pinnskyddet).
 
Pikmakarens är väl inte till BC-system (utan till vanliga skejtpjäxor?).

GDS-lösningen är väl kanske att såga av det man inte vill ha på den BC som skatepro säljer (om jag förstår dig rätt vill du ta bort det framför tårna som underlättar att ta bort pinnskyddet).

Är inte Rottfella NNN samma som NNN BC?
Jag tycker det antyds här:


Kilpp från pikmakarns websida:
1672868271446.png
 
Senast ändrad:
Jag är övertygad om att NNN är de vanliga längdbindningarna (där det finns ett brett spår i pjäxans sula, och att de grövre BC bindningarna är till pjäxor utan "mittspår". Kolla sulan på din bild av dina pjäxor och de pinnskydd som kräver 10 cm plats i sulan som pikmakaren har bild på.
Det är ju därför som de som skatepro säljer går upp framför tån istället för in under sulan?

Men jag kan inte alla nya varianter, kanske finns det flera än de två?

Detta är beskrivningen av BC i den förklaring som du länkar till (under den om NNN):
Kompatibelt utrustning till fjeldski / Backcountry
Utöver det ovennævnte gör både Rottefella och Salomon bindinger till backcountry langrend – också kaldet fjeldski. De kaldes överordnat för respektive Rottefella BC samt Salomon BC. Dessa bindinger är kraftigare och passar därför endast tillsammans med respektive Rottefella BC kängor och Salomon BC kängor. Dessa har en bredere metalpind, och därför har bindingerne också en bredere lukkemekanisme.
 
Ja just så, jag kollade mina gamla pjäxor och SNS har 25mm, NNN har 30mm och BC 40 mm metallpinne i pjäxan. Jag har pinnskydden som pikmakaren har på bild till SNS och NNN och de passar inte mina BC.
Sedan finns ju en massa nya varianter till vanlig längdåkning som jag inte har koll på (Prolink, Turamic och ev flera).
 
OK, då har jag lärt mig att NNN inte är samma som NNN BC, skiljer sig både avseende sula bakom pinnen och pinnens bredd. Bra att veta.

Sulorna på nya alpina-pjäxorna ser ut som de gamla på bilden i inlägg 1 i tråden så vet jag att pikmakarns långa skydd inte funkar pga sulan.
SkatePro skulel funka, eventuelt med avkapade nosskydd för att minska storleken.

Men frågar igen om någon vet var man kan köpa färdiga små skydd?

/Patrik
 
Vi är nu två i Skåne som också beställt och fått hem skydden. Tyvärr inga isar i sikte härnere, så jag har bara provat hemmavid. Verkar fungera fint så långt, lagom avvägd geometri och spänst i materialet för att man ska kunna trampa/trycka i skospetsen/pinnen samtidigt som de sitter ordentligt fast sen. Återkommer när de blivit lite mer ordentligt testade.
Tips: beställ de röda, inte lika lätta att tappa i naturen som svarta.
 
Jag köpte de svarta och min enda invändning är att de sticker ner på undersidan på mina alinakängor - dvs man kommer att gå på en liten tåkloss ("omvända klackskor") - vet inte om det gör någon praktisk skillnad men det syns. Även Blekinge är alltför isfattigt för att jag ska ha haft anledning att kunna prova, tyvärr.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
Arneri Skatebindningar för NNN sko? Långfärdskridsko 5
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
Tmas NNN Nis? Långfärdskridsko 18
davgus Avmontera Rottefella NNN BC Långfärdskridsko 8
torpet Monteringsproblem NNN Långfärdskridsko 7
mihaliska Rottefella NNN R3? Långfärdskridsko 4
sara-sara Rottefella BC NNN med metallbygel Långfärdskridsko 3
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
tango Nya stabila pjäxor? Långfärdskridsko 12
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
orjanraberg Behöver stabila pjäxor Långfärdskridsko 11
sigvardson Pjäxor Långfärdskridsko 2
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
jjoh Pjäxor Långfärdskridsko 7
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.