Rottefella NNN R3?

Salomons klassiska skidbindning SNS profil är väl dokumenterad vid skridskoåkning, se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58645 - finns samma erfarenhet kring Rottefellas motsvarande? Bla Alfa har nu gått över till Rottefellas bindningssystem, ställer därför samma frågor gällande Rottefellas variant.

Någon som varit med om att bindningen fallerat? Frusit fast? Plasten spruckit? Stålet i plattan böjts/gått av (stålet är markant tunnare än på BC-bindningen)?

Någon som kört hårt under några år utan problem? Tänker på ojämnt före, vrakis, fastkörningar, hopp, sträng kyla och skiftande väderförhållanden.

Frågorna gäller alltså Rottefella NNN R3 manuell - tänker främst på bindningen med den hårdare flexkudden avsedd för skate (det enda som skiljer skate från classic i övrigt är en till kudde som kan plockas bort).
 
Frysning

är tror jag ett något större problem på Rottefellas manuella bindningar än på Salomons manuella men automatbindningarna har varit värst utsatta.

Mitt råd är att satsa på bästa skon och acceptera det bindningssystem du får med.

Jag har inte själv använt Rottefellas bindningar på skridskor men de blir allt vanligare och vore de benägna till andra haverier än frysningar skulle jag sannolikt känt till det vid det här laget.

Hur bindningen monteras på skridskon är viktigt. Använd underlggande muttrar på de flesta skruvarna. Att bara gänga i aluplattan ger inte tillräcklig styrka.

Thure
 
Jag har erfarenhet av R3

Jag skejtar ibland ut till isen och kör då med ett par skridskor med R3 för att slippa byta pjäxor. Det finns egentligen inget att tillägga om R3 jämfört med andra bindningar utom att man lite lättare kan knäcka "läppen" på låsanordningen. Det gjorde jag för ett antal år sedan på fulskejtskidorna (de på bilden) och det hindrar mig fortfarande inte att använda dem. Bindningen ser bara lite skamfilad ut på toppen.

Ut och kör. I Luleå har jag haft både skridsko och skejtpremiär (på skidorna med knäckt "läpp"). Tyvärr rök snön men lite is finns kvar under vattnet.

Hälsningar

Tommy
 

Bilagor

  • DSC_0146.jpg
    DSC_0146.jpg
    34.6 KB · Visningar: 2,036
Jag har än så länge mest sett Rottefellas BC-variant på skridskor, inte den smalare varianten. På BC-bindningen bildas vid vissa väderförhållanden is (slask/snö/regn som sedan fryser) bakom stållåsningen under plasten som håller ihop de två plaståsarna framtill, detta gör bindningen lite svår att öppna. På R3-bindningen finns inte den plastdetaljen vilket kanske gör problemet mindre.

På Salomons bindningar är låsmekanismen inne i själva bindningen/"bindningshuset" vilket gör att den skyddas mot frysning - har ännu inte varit med om någon som fått den frusen.

Thure skrev:
"Mitt råd är att satsa på bästa skon och acceptera det bindningssystem du får med."

Det rådet brukar jag också ge:)

Tommy: du menar den svarta detaljen, den som ska dras i för att öppna? Trasig på översta skidan på bilden? Blir väl isf problem först om den knäcks på båda sidorna....
 
Den svarta hävstången

Ja, det är den svarta hävstången till låsningen jag menar, se bilden nedan på skridskorna och den trasiga på skidan. Den ser ut som ett T och en bit av denna har gått av. Metall samverkar med plastblecket längre ner så risken att den ska gå av länge ner ser jag som rätt låg. De skidorna har gått rätt hårt i flera år med trasig flärp så erfarenheten talar också för att det inte är ett problem.

/Tommy
 

Bilagor

  • img_3020.jpg
    img_3020.jpg
    26.1 KB · Visningar: 1,848
  • IMG_0431.jpg
    IMG_0431.jpg
    73.7 KB · Visningar: 1,846

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.