Monteringsproblem NNN

Ev. kommer jag att ställas inför uppgiften att montera Rottefellas NNN-bindning på skridskor som inte medger användning av bindningens 'mittskruvar' (3st). Har någon på forumet ställts inför denna uppgift och löst den på ett vettigt sätt!

T
 
Jag ställde nyligen en liknande fråga här på forumet, jag vill flytta en NNN bindning i sidled på en Lunhags Nordic skridsko, något skridskon inte är gjord för.

På just denna skridsko finns det ett antal förborrade och gängade grunda hål längs mittlinjen på plattan där man kan dra fast bindningen. Problemet är som sagt att det inte går att flytta den i sidled, vilket är en korkad design eftersom man i princip alltid behöver göra det för att få skridskon att sitta bra. Så nu funderar jag på hur jag skall borra nya hål, kanske förskjutna 3 mm utåt så att skruvarna kommer utanför skenan och antingen gänga i alumniniumet eller ordna med muttrar.

Tipset jag fick på min fråga var att gå tillbaka till affären och byta skridskorna mot ett par Skyllermarks, de är ju justerbara i längs och sidled.......
 
Jo, jag läste din tråd men för mig är nya grillor inte ett alternativ. Det gäller inte mina grillor men jag vill gärna hjälpa vederbörande. Kommer jag inte på något vettigt så får väl nå'n ändå ta fram betalkortet.
T
 
Jag använder Salomons

motsvarande bindning och sidoförskjuter här skenan ca 8 mm medialt i förhållande till bindningens mitt. Att bara gänga i aluplattan räcker inte. Man måste sätta mutter under plattan också i varje fall på några av skuvarna.

Skyllermarks blå och röda skridskor har bra justerbarhet men väger också lite meraän deras tidigare modeller till följd av högre aluprofil för att muttrarna skall få plats under plattan även ovanför skenan. Men de väger inte lika mycket som Lundhags mellanplatta.

Observera att Skyllermarks blåa har olika spår för Salomons och Rottefellas bindingar.

Hur är dina närisar utanför Blidö Torbjörn?

Thure
 
Det går

men om det är vettigt får var och en bedöma. Jag har skruvat fast Rottefella NNN på ett par gamla Almgrens Compass, sätts mittskruven på ena sidan skenan passar ena sidoskruven i slitsen på samma sida medan den andra sidoskruven hamnar precis på andra sidan skenan. Reslutatet blir att skenan sidoförskjuts en knapp centimeter. Beroende på balanslinjien på foten är detta önskvärt - problem uppstår om sidojustering önskas i efterhand, som till exempel då jag bytte pjäxa.

Att montera på detta vis torde gå utmärkt på de flesta Almgrens/Lundhags-varianter av äldre typ, hur mycket skenan minst måste sidoförskjutas beror på hur tjock infästningen av skenan i aluminiumprofilen är, denna varierar nämligen - ju tjockare desto mer sidoförskjutning krävs. Vid försök är ett tips att använda en skena med så liten infästning som möjligt, då blir minsta sidoförskjutning som krävs liten men går att justera upp.

Om det gäller Skyllermarksskenor har jag sett montering där bindningen skruvas i sidoskruvarna genom slitsarna och i övrigt limmas. Det ser lite klent ut men ska enligt rapport hålla.
 
Med

brickor under plattan torde det gå att åstadkomma en vettig fastsättning i många fall. Brickor och muttrar behövs inte på alla skruvar. Störst belastning är det på skruvarna i anslutning till bygeln.

För några år sedan höll jag i en beställning från Skyllermarks där vi fick skenor och tvärt avkapad och limmad och stansad (nitning) profil. En plattformsskridsko som man kan använda för egendesignade skridskor.

Thure
 
Mellanplatta

Jag har satt på ett par Salomon Pilot bindningar på mina gamla fasthälsskridskor som inte har några centrumhål överhuvudtaget. Jag löste det genom att skúva fast en plexiglasskiva i de gamla hålen i skridskorna och sedan borra nya hål i plexiglaset där jag fäste bindningen

Jag använde 8 mm tjock plexiglas mest bara för att det skulle bli riktigt snyggt =) men en träskiva eller aluminiumplatta borde fungera lika bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.